Berlingske Business

Aktier: Draghi drev kurserne op

pix - draghi gående - biz
»ECB trak markedet markant op i Europa, fordi Draghi sagde, at banken vil holde renten lavere i en længere periode,« siger seniorrådgiver Mikkel Kirkegaard Petersen fra Nordea. Foto:

De europæiske aktiekurser - herunder de danske - øgede torsdag eftermiddag det kursløft, de indledte allerede i den tidlige handel under indtryk af nattens og morgens stigninger i USA og Asien.

Eftermiddagens positive udvikling tog afsæt i udtalelser fra chefen for Den Europæiske Centralbank, ECB, Mario Draghi, der lover en lempelig europæiske pengepolitik i "en længere periode". Og for de hjemlige aktier var der dertil et par opløftende selskabsspecifikke nyheder, der kunne løfte enkelte af de store eliteaktier.

Til gengæld var der ikke inspiration at hente i USA, hvor markedet var lukket, mens investorerne fejrede uafhængighedsdagen.

»ECB trak markedet markant op i Europa, fordi Draghi sagde, at banken vil holde renten lavere i en længere periode. Det pressede nok euro, men det hjalp aktierne, at det ser ud til, at der bliver ved med at være likviditet i markedet. Det giver også mindre usikkerhed, efter at markedet i nogle dage har frygtet, at der var ved at gå hul på vækstballonen,« siger seniorrådgiver i Nordea, Mikkel Kirkegaard Petersen.

Det toneangivende C20 Cap-indeks lukkede i 564,6 svarende til en stigning på 1,7 pct. siden lukketid onsdag. Torsdag åbnede indekset i 0,5 pct. højere.

Vestas lagde sig i toppen af indekset med en stigning på 5,0 pct. til 85,40 kr. Vindmøllekoncernen offentliggjorde torsdag en 10-årig servicekontrakt med italienske GDF Suez på 130 megawatt. Ifølge kontrakten skal Vestas yde service på 31 V90-2.0 megawatt-møller samt 80 V52-850-kilowatt-møller. Dertil kommer ifølge Mikkel Kirkegaard Petersen, at Vestas er en af de aktier, der altid lægger sig i front, hvad enten markedet går op eller ned. Og torsdag gik det op.

Med i den bedste halvdel var også Novo Nordisk med en stigning på 2,1 pct. til 926 kr. Aktien for opmuntrende ord med på vejen af Jyske Bank, der mener, at den er presset for hårdt af spekulationer om kræftrisikoen ved Victoza.

»På baggrund af vores samtaler med eksperter tror vi, at disse spekulationer er overdrevne. Vi tror, at stemningen vil blive mere positiv i andet halvår 2013, hvor Novo vil give os en opdatering af tidsplanen for undersøgelsen af Tresiba CV-resultaterne og indsende en ansøgning for Liraglutide til behandling af fedme,« skriver analytiker Frank Hørning Andersen i en analyse.

Carlsberg-aktien sluttede 2,9 pct. højere i 523 kr. uden "headlines", bemærker Mikkel Kirkegaard Petersen.

»Men den følger stigninger hos peer-selskaberne,« konstaterer han.

I bunden af indekset sluttede Chr. Hansen, men kun 0,2 pct. lavere i 190,80 kr. efter at have ligger 0,8 pct. lavere tidligere på dagen. Onsdag efter offentliggørelsen af et skuffende kvartalsregnskab krydret med en nedjustering, straffede handlerne aktien med et kursfald på 4,8 pct. Torsdag tog analytikerne over med en række reducerede kursmål. Men Christian Hansen fandt venner i nøden i form af norske DNB Markets, der ser tiden - og kursudviklingen - moden til at hæve anbefalingen af aktien fra "hold" til "køb". Og hos Nykredit hæves anbefalingen fra "underperform" til "neutral" i tillid til at de værste skuffelser nu er fortid.

Genmab meddelte torsdag, at samarbejdspartneren GSK indleder et fase 3-studie med Ofatumumab til behandling af den sjældne hudsygdom pemfigus vulgaris. Genmab steg 0,6 pct. til 177,50 kr.

Imens skiftede nynoterede Matas dagen mellem spinkle kursstigninger og dunk mod introduktionskursen på 115. Slutningen blev en stigning på 0,4 pct. til 115,50 kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen