Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Volkswagen solgte bedst, men her er bilen, kvinderne købte

hedr
Peugeot 208 blev igen i 2017 årets mest solgte bil, og det er især kvindernes kærlighed til den lille franskmand, der gør den så populær. Foto: PR

Bilåret 2017 er gjort op, og Volkswagen blev det mest solgte personbilsmærke i Danmark. Men graver vi lidt ned i tallene, gemmer der sig flere spændende pointer.

Bilåret 2017 er overstået, og det er nu tid til at gøre regnskabet op. Det blev ikke et nyt rekordår. Med 221.817 solgte biler blev der solgt 1.107 biler færre end i 2016. Et kvalificeret gæt lyder på, at de biler skal findes under efterårets afgiftsforhandlings-vakuum, hvor bilmarkedet lå underdrejet i over en måned, mens politikerne forhandlede en ny afgift på plads. Men lad os grave ned i al den data, De Danske Bilimportører har leveret.

hedr Audi A7 Sportback

Større biler og flere SUVer

Selvom politikerne lagde markedet dødt i en periode, er der lyspunkter for branchen. For mens antallet af almindelige mikrobiler (VW Up og Hyundai i10), minibiler (VW Polo og Peugeot 208) og mellemklassebiler (VW Golf og Opel Astra) alle faldt, steg antallet af solgte SUVer tilsvarende. Det er de lidt hævede offroadagtige biler, der signalerer aktiv livsstil, og som leverer praktiske kvaliteter som højere indstigningshøjde og bedre overblik i trafikken, og som koster mere end deres lavstemmede traditionelle søskendemodeller og derfor er guf for omsætningen hos bilforhandlerne.

Den procentvise stigning i alle SUV-klasserne er imponerende. De små SUVer (Peugeot 2008 og Renault Captur) steg med 32,4 pct. og udgør nu 8,1 pct. af personbilsmarkedet, de mellemstore (Nissan Qashqai og Peugeot 3008) steg med 28,8 pct. og udgør nu 12,2 pct. af det samlede marked, mens de store SUVer (BMW X3 og Volvo XC60) oplevede en salgsfremgang på 15,6 pct, så de nu udgør 4,5 pct. af det samlede marked. Det betyder, at hver fjerde nye solgte bil i Danmark i 2018 var en SUV.

hedr

Volkswagen størst, men Peugeot vinder til private

Volkswagen blev kongerigets mest solgte bilmærke. Men ser vi på salget til private – altså ikke leasing eller firmabilsalg men direkte salg til CPR-numre – blev Peugeot årets vinder med 13.614 biler. Nr. to blev Citroën med 9.551 biler, nr. tre blev Suzuki med 9.174, og først på fjerdepladsen finder vi Volkswagen med 8.906 biler. Det siger noget om, hvor stærke de forskellige mærker har været på privatleasing, hvor kunden er privat, men salget er gået til et leasingselskab, og på den front har Volkswagen haft et stærkt år. Volkswagen har privatleaset 8.156 biler ud, mens Peugeot fik 3.550 biler ud at køre på privatleasingkontrakter, og Toyota sendte 2.549 samme vej. Hvis vi lægger tallene sammen for både salg og leasing til private, ender Peugeot med 17.153 biler, mens Volkswagen leverede 17.054 biler til private danske husholdninger.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Nissan Qashqai fejrede 10 års jubilæum i 2017, og vi var i Rusland for at fejre den japanske SUV, der om nogen har gjort det højbenede SUV-koncept populært. Modellen er uden sammenligning segmentets mest solgte. Foto: PR

Qashqai altdominerende

Ser vi på den mest solgte bil, vinder Peugeot 208 igen i år. 9.838 biler forlod Peugeots forhandlere. Det er 4,4 pct. af det samlede danske personbilsmarked. Nummer to på den liste finder vi Volkswagen Up, der i 2018 blev faceliftet. Den model blev der solgt 7.232 af. På tredjepladsen finder vi Nissan Qashqai med 7.013 solgte biler, og dens succes er samtidig en af forklaringerne på det mellemstore SUV-segments sejrsgang i 2018. Nummer to i det segment er i øvrigt Peugeot 3008 (som Berlingske i 2017 udnævnte til Årets Bedste SUV), som blev solgt i 2.432 stykker. Så lad os bare kalde Qashqai for altdominerende i det segment lige nu.

hedr

Kvinderne vil have Peugeot 208

Man kunne blive ved med at grave konklusioner frem fra tallene, men lad os slutte af med at kigge på salget til kvinderne. For i 2017 udgjorde 18,4 pct. af det samlede personbilsalg salg til lige CPR-numre. Altså med en kvinde som underskriver på slutsedlen. Det er en stigning på 30,7 pct. i forhold til året før. Fordelt på mærker vandt Peugeot den kamp. De fik 13,2 pct. af salget til kvinderne – i reelle salgstal blev det 5.201 biler. Sammenholdt med Peugeot 208s rolle som kongerigets mest solgte bil er det nærliggende at konkludere, at de danske kvinder er vilde med den lille Peugeot, der trods fem år på bagen aldrig har været mere populær end nu.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen