Berlingske Business
17:16

Verdenspremiere på den længe ventede Mercedes A-Klasse

hedr 17C829_009
Den fjerde generation af Mercedes-Benz’ mindste model bevarer sin grundform, men bliver dog større og byder på bedre pladsforhold end før. Designet på A-Klassen er en moderniseret version af forgængerens, bl.a. med smalle forlygter med LED-teknik Foto:

Med den fjerde generation af A-Klassen vil Mercedes-Benz overgå alle andre med den mest avancerede bil i klassen - med skærme i bredformat, selvlærende infotainment og talestyring, sikkerhedssystemer fra S-Klassen og komfort som i en større bil. Den nye A kommer i starten med tre motorer med op til 224 hk

Mercedes-Benz har ladet tæppet falde og champagnepropperne springe - og har ladet verden se den helt nye udgave af sin mindste model, A-Klassen. Den skal være klassen mest avancerede bil, og selv om den designmæssigt bygger videre på forgængeren, så er der en hel del store nyheder at bide mærke i.

Den fjerde generation A-Klasse skal løfte arven efter en forgænger, som bedre end de to første underlige (men meget rummelige) høje A-Klasse-modeller har gjort det ud for en indstigningsvariant i den verden, der er Mercedes-Benz. Med komfort, sikre køreegenskaber, mange udstyrsmuligheder, soliditet og et friskt design.

hedr 2018 F-150 Power Stroke Diesel
Artiklen fortsætter under billedet
hedr 17C829_065
Set fra denne vinkel kunne den nye A-Klasse gå for at være fra et hvilket som helst bilmærke - intet siger virkelig Mercedes-Benz A-Klasse. Under metallet er A-Klassen en avanceret bil med nye sikkerhedssystemer og nye motorer, i første omgang tre varianter med 116, 163 og 224 hk Foto : PR Daimler AG - Global Communica


A-Klassen får det selvfølgelig sin sag for. Der hersker ingen mangel på biler i Golf-klassen, og selv om det for mange kunder er noget ganske særligt at køre Mercedes-Benz - om den er lille eller stor - så vil der kommer store fristelser på markedet i løbet af 2019, som helt nye udgaver af BMW 1-serie, Audi A3 og Volkswagen Golf.
Hvor BMW med den næste 1-serie skal til at forsøge det ubarmhjertige skift til forhjulstræk, så har A-Klassen altid trukket på de to forreste hjul (når den da ikke har haft firehjulstræk), og der er ingen ændringer på den front.

Den nye A-Klasse er også den første model i et regulært markedsangreb fra Mercedes-Benz med kompakte modeller, hvor styrken består af endnu flere modeller end før. Verden hungrer efter kompakte luksusbiler fra premiummærkerne, og den hungrer også efter SUV'er, og det vil tyskerne udnytte i en grad, som vi ikke tidligere har set fra noget mærke: det starter med denne A-Klasse med fem døre, og i løbet af de næste par år får vi en ny B-Klasse (MPV), en A-Klasse sedan, en ny CLA (Shooting Brake-udgaven kommer formentlig også i en ny udgave), en ny GLA (crossover), en rummelig SUV sandsynligvis kaldet GLB og muligvis også en A-Klasse cabriolet. Det er otte forskellige karrosserivarianter.

hedr


En personaliseret verden med kunstig intelligens

Det ville være en lodret løgn at kalde den udgående A-Klasse for et pladsvidunder. Den er dårligt udnyttet, har et meget lille bagagerum og bagsædet er en påmindelse til børn og venner om, at man enten kun tænker på sig selv eller ikke havde råd til en C-Klasse. Så uden at ødelægge proportionerne med lavt tag og bredt karrosseri, er der lagt ekstra længde mellem akslerne, så der er mere plads på bagsædet, og bagagerummet vokser med 29 liter til 370 liter. For at gøre åbningen til bagagerummet større, så er baglygterne nu delt, så en del af lygten følger med bagklappen op.

hedr
Artiklen fortsætter under billedet
hedr 17C829_024
Den store revolution finder sted i kabinen. Her er det som at kigge ind i en formindsket version af E-Klassen, hvor to store skærme dominerer førermiljøet. Der er et helt nye infotainment- og styresystem, MBUX, som med kunstig intelligens lærer førerens vaner og udnytter dem i indstillinger og meget andet Foto : PR Daimler AG - Global Communica


Med masser af tekniske highlights i kabinen satser Mercedes-Benz på at imponere med et design og en opsætning, som virker til at være taget fra E- og S-Klasse, bare skruet ned til 75 procent størrelse. De er mulighed for to brede skærme, den ene som digitalt instrumentpanel og det andet som touchscreen. Det kræver en ekstra betaling at få de to skærme på 10,25". Der er en mellemvariant, hvor man får instrumenterne i 7" og skærmen over midterkonsollen i 10,25", og så er der endelig standardversionen, hvor de to displays begge er skrumpet til 7". Vi har kun billeder af den fulde pakke, desværre.

hedr


Skærmene er den ydre del af et helt nyt og intuitivt styre- og talesystem, Mercedes-Benz User Experience, MBUX, som ikke er set i nogen anden Mercedes-Benz. MBUX har en kunstig intelligens, som kan forstå helt almindeligt talesprog og lærer af brugerens kommandoer og opførsel. Skærmene kan individualiseres på mange forskellige måder, og infotainmentsystemet styres via touchscreen, "musen" i bunden af midterkonsollen eller, som i E- og S-Klasse, med berøringsfølsomme knapper i rattet. Et head up-display fås også.
Den nye A-Klasse er ikke kun den første Mercedes-Benz med MBUX-systemet, men også den første bil fra mærket udviklet i et nyt teknisk center for sikkerhed, Technology Centre for Vehicle Safety (TFS), og fokus på stivhed i konstruktionen og stilhed i kabinen skulle have ført til et hidtil uset niveau i klassen.

Det samme gælder sikkerhedssystemerne, som A-Klassen delvist har arvet fra de større modeller. LED-forlygter skulle være standard (kun på den måde er de smalle lygter mulige), en adaptiv version (Multibeam) med 18 dioder i hver forlygte fås som ekstraudstyr. Kamera- og radarsystemet ser nu op til 500 meter frem, og Active Distance Assist Distronic, en stærkt udvidet adaptiv fartpilot, hjælper bl.a. med at sænke farten frem mod et sving.

Tre motorer i starten - 116 til 224 hk

Blot tre motorer er at finde i modelprogrammet i det første stykke tid, men de dækker til gengæld ret bredt. Tyskerne starter med A 180 d, A200 og A 250, og de er i starten alle koblet sammen med den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin, 7G-DCT, men en manuel gearkasse følger til de to mindste motorer.

A 180 d er, som det lille d indikerer, en A-Klasse med dieselmotor. Den yder 116 hk og 260 Nm, og mens det er syv hk flere end i den udgående A 180 d, så er de 260 Nm også i den nye motor til stede fra 1.750 o/min, så den 1,5-liters diesel (OM 608) er næppe mere end en opgraderet udgave af den Renault-diesel, vi kender. Stærkere dieselmotorer lanceres naturligvis senere.

hedr


Af de to benzinmotorer i A 200 og A 250 er i hvert fald liters motoren i A 200 med 163 hk og 250 Nm en nyhed, og det er med al sandsynlighed den nye motor fra det løbende samarbejde med Renault-Nissan. For at mudre vandene og tilhørsforholdet kalder Renault motoren for en 1,3-liters, mens Mercedes-Benz betegner den som en 1,4. I A 250 med 224 hk får man en 2-liters motor, som er en ren Mercedes-Benz-udviklet maskine. Begge benzinmotorer har benzinpartikelfilter.

4Matic-firehjulstræk bliver en mulighed på en eller flere varianter, men ikke på den lille diesel. Allerede i løbet af 2018 regner vi med at se mindst en AMG-udgave af A-Klassen. Der skulle komme to - den helt hårde og hidsige A 45 med 2-liters turbomotor og over 400 hk og så en ny mildere udgave med omkring 300 hk (A 33?), som skal lade A-Klassen konkurrere med Audi S3 og Volkswagen Golf R.
Der er endnu ingen snak om hybridudgaver, som rulles bredt ud i E-Klassen for tiden, men det er bare et spørgsmål om tid, før mindst en hybrid dukker op.

Lancering i foråret

A-Klassen kommer med hjul i størrelsen 16 til 19", og alle udgaver har Dynamic Select som standard - som justerer styretøjet, speederrespons og, hvis man har bestilt det, den adaptive undervogn og firehjulstrækket. De mindste modeller (A 180 d og A 200) har en simpel bagakselkonstruktion, mens A 250 har en mere kompliceret og dyrere multilink-opsætning - den samme forskelbehandling kendes fra bl.a. Volkswagen Golf.
A-Klassen fås med tre forskellige undervognsopsætninger, og en komfortudgave er standard. En med 15 mm sænkning tilfører ekstra dynamik, mens den adaptive (active damping control) giver lidt af det hele.

Tallet tre går også igen, når det kommer til sæderne. A-Klassen fås nemlig med tre forskellige sædetyper, fra basissædet over komfortsædet til integral-sportssædet. Med den helt store multikontur-pakke kan forsæderne køle og massere, og luftpuder i lænden og siderne kan justeres individuelt.

Den danske importør har endnu ikke meldt ud, hvornår A-Klassen kommer til salg i Danmark, men sidst på foråret virker sandsynligt. Priserne vil lande om kort tid.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr 17C829_007
Flagskibsudgaven, med to skærme på hver 10,25”, vil uden tvivl koste ekstra, så ikke helt så veludstyrede A-Klasser vil få digital instrumentering på 7” og touchscreen på 10,25”, mens de mest skrabede står med to skærme på hver 7” Foto : PR Daimler AG - Global Communica

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen