Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Verdens mest solgte elbil ser nu normal ud

Nissan Leaf
Et helt andet design end den første Nissan Leaf. Nu ligner elbilen enhver anden normal bil Foto:

Nissan Leaf skifter fra et kontroversielt design til et konventionelt, og den nye version får en længere rækkevidde og nye teknologier

Der er ingen tvivl om, hvorfor den første generation Nissan Leaf ser ud, som den gør. Elbiler var fremmede objekter for de fleste mennesker, da den kom frem i 2010, og et ekstraordinært - onde tunger vil sige opsvulmet - design skulle gøre, at Leaf stod frem som noget unikt, som en banebrydende bil med eldrift. Det skulle også gøre positive ting ved bilens aerodynamik. Banebrydende har den været, for ingen anden elbil er solgt i så mange eksemplarer. Leaf har rundet 283.000 eksemplarer. Der er så heller ingen tvivl om, hvorfor den nye Leaf ser ud, som den gør. Den ligner en normal bil, og den kunne lige så vel være en almindelig hatchback udstyret med en benzinmotor - så meget har Leaf ændret sig.

Artiklen fortsætter under billedet
Nissan Leaf
Nu skulle Leaf kunne køre 378 kilometer på en opladning. Batteriet er på 40 kWh. Foto : PR Nissan


Elbiler er indlemmet i samfundet på en helt anden måde i dag, end de var for syv år siden (uden at vi dog ligefrem må sparke os frem for eldrevne køretøjer), så derfor indlemmes Leaf i det designprogram, som deres andre biler følger. At teknologien omkring aerodynamik har ændret sig voldsomt gør også, at Leaf ikke længere behøver de højtsiddende lygter. Syv år har også gjort noget ved batteriteknologien, så der er mere energitæthed i cellerne, som samtidig er blevet mindre. Derfor kan den nye Leaf, i første omgang præsenteret med 40 kWh-batteri, køre længere på en opladning. Efter gældende normer er det i snit 378 kilometer, og det giver gode muligheder selv for krævende pendlere. Elmotoren fodres ikke kun til flere kilometer, den er også blevet stærkere. 150 hestekræfter rykker næppe træer op med rode, men det vil være rigeligt for de fleste af kunderne, når bilen kommer ud til forhandlerne i starten af 2018.

Artiklen fortsætter under billedet
Nissan Leaf
Også i kabinen hersker her normal bilindretning. Bortset fra den runde gearvælger og andre mindre detaljer Foto : PR Nissan
03BILHEDR-115906.jpg


Den nye Leaf er fyldt med nye teknologier, som ProPilot-systemet, der er Nissans første opgradering mod en fremtid med selvkørende biler. Den første udgave af systemet er dog ikke meget mere end en vognbaneassistent og en adaptiv fartpilot, som holder farten og sporet, hvis man fx sidder i kø, men inden længe vil Nissan-modeller, som bl.a. E-Klassen fra Mercedes-Benz, kunne skifte vejbane af sig selv på motorvejen. Den mest spidsfindige nyhed er e-Pedal, som lyder forvirrende, men som kan vise sig som interessant. Speederpedalen bruges nemlig både som speeder og bremse. Afhængigt af trykket på pedalen ved Leaf, om man vil op i fart, bremse blidt eller hurtigt til fuldt stop. Skal man bremse helt ned, slipper man simpelthen pedalen. Leaf holder så bremsen af sig selv, også på bakker. Det er, i modsætning til designet, bestemt ikke normalt.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen