Berlingske Business

Tjekkisk SUV for fuld udblæsning

hedr
Det er ikke mange SUV'er til syv personer, man møder på den berømte Nürburgring, men Skoda har vovet sig ud med sin nye Kodiaq RS - og har sat omgangsrekord for denne type biler Foto:

De mest dynamiske udgaver af Skodas biler har tilnavnet RS, og nu giver den tjekkiske producent sin syvsæders SUV Kodiaq den sportslige behandling. Den kommer med dieselmotor med to turboladere

For første gang breder Skoda nu sporten til sine SUV-modeller. Mens det ville være oplagt at lave en RS-variant af Superb ud fra et dynamisk synspunkt (lavere bil, mere præcision), så skriger markedet mere på solidt motoriserede SUV’er, så derfor kommer nu den mellemstore SUV Kodiaq, den med syv sæder, som RS. Vi er tæt på den officielle premiere, så for at få mest mulig opmærksomhed, har Skoda sendt den til rekordforsøg på Nürburgring med Sabine Schmidt bag rattet, racerkører og tv-kendis. Efter 9:29,84 minutter kører Kodiaq RS og Schmidt over målstregen, og en ny rekord er sat. Bedste omgangstid for en SUV med syv sæder.

hedr

Forventer man en kraftig benzinmotor i den nye RS, så bliver den en skuffelse. Der ligger ikke en 2-liters turbomotor med 300 hk under motorhjelmen, men i stedet den 2-liters BiTDI-dieselmotor med to turboladere, som er ny hos Skoda, men som fik debut i den seneste Volkswagen Passat og senere blev placeret i Tiguan og Tiguan Allspace – en tilbagevenden til filosofien fra den første Fabia RS, som også udelukkende kom med dieselmotor. Mens der næppe kommer en Kodiaq RS med benzinmotor, får vi i løbet af 2019 eller 2020 en plugin-hybrid at se.

500 Nm og 0-100 km/t på under 7 sekunder

Den firecylindrede diesel yder i Kodiaq RS 239 hk, og mens Skoda ikke har offentliggjort andet omkring motoren, så kan et kig i dataarket for Tiguan Allspace med samme motor afsløre et maksimalt moment på 500 Nm fra 1.750-2.500 o/min, en DSG-dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin, en accelerationstid fra 0-100 km/t på 6,7 sekunder og en topfart på 228 km/t. Tallene kan selvfølgelig variere lidt, men de skulle være tæt på de endelige.

hedr

For at få en sportslig lyd ud af dieselmotoren, har Skoda udstyret bilen med et elektronisk lydsystem kaldet Dynamic Sound Boost, men om det er rent kunstig skabt lyd eller forstærket lyd fra motorrummet, finder vi ud af, når Kodiaq RS inden længe bliver fuldt offentliggjort. Firehjulstræk, elektronisk styret undervogn (Dynamic Chassis Control), køreindstillinger (Drive Mode Select) og progressivt styretøj er standard.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Under motorhjelmen ligger en 2-liters dieselmotor med 239 hk, som Skoda har fra moderkoncernen Volkswagen, hvor den findes i Passat og Tiguan Foto : PR

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen