Berlingske Business

Suzuki Jimny er stadig en ægte 4x4

hedr
Den første Jimny blev produceret fra 1998 helt op til 2018. Den nye er endnu mere firkantet, men samtidig mere moderne - uden at give afkald på terrænduelighed Foto:

Suzuki holder fast i traditionen med den nye Jimny: en ægte firehjulstrækker har chassisramme, reduktionsgear og firehjulstræk som kan kobles til og fra - også selv om den er i mikrostørrelse

Mercedes-Benz G-Klasse. En kantet klassiker, som nu er kommet i en helt ny udgave, men stadig med al den hardware, der skal til for at kravle over klipper og krydse floder og mudderhuller. Hvis du altså har mindst 2,2 millioner kr., for mindre kan ikke gøre det. Men måske eventyret er tættere på, end du tror, for nu kommer en ny udgave af en anden kantet klassiker, som vil koste en brøkdel af G-Klassen. Suzuki Jimny, den japanske mikro-firehjulstrækker, er tilbage. Og den har teknik som en klassisk firehjulstrækker til terræn- og eventyrbrug.

Den første lille 4x4, LJ, kom faktisk ni år før den første G-Klasse, i 1970, så det er på sin plads at kalde Suzukis mindste firehjulstrækker for en klassiker. Den model de fleste genkender, er den første Jimny fra 1998, som er produceret helt op til 2018. Princippet har været at holde teknikken basal og hårdfør, så selv om Jimny er lille, kan den bruges på det groveste. Selvbærende karrosseri, permanent firehjulstræk? Glem det, her er det en stiv chassisramme med to langsgående profiler med motoren og akslerne placeret på rammen - og karrosseriet ovenpå. Det giver en robust, stabil og tungere bil, men det er vejen frem i terræn, og derfor holder Suzuki fast i princippet.

hedr Audi Q8

Informationerne er indtil videre få omkring den nye generation Jimny, men den skulle blive lettere end forgængeren, og den nye stive bagakslen med hjulophæng med tre led skulle give mere stabile køreegenskaber både på vejen og når asfalten bliver til grus, mudder, sne og alt muligt andet sjovt. Manuel gearkasse med fem trin, reduktionsgear og firehjulstræk som skal kobles til, giver den helt rette terrænkombination.

Ny 1,5-liters motor

I Japan skulle Jimny få en lille motor på under 0,7 liter, men den er til for at holde firehjulstrækkeren under en bestemt grænseværdi (Kei-car), så i Europa bliver i stedet en ny 1,5-liters motor aktuel. Der bliver altså umiddelbart ingen 1-liters turbomotor, motoren kendt fra bl.a. Swift, i den nye udgave af Jimny.

hedr

Designet gør den nye Jimny til en absolut perle. Den er mere kantet end den gamle, og sammenligninger med den store G-Klasse er ikke helt ved siden af. Der er rigtig meget Jeep at se i forlygter og grill, men når det fungerer så godt, som det gør på Jimny, er det bare et plus. Hele bilen er så firkantet, at Suzuki har været nødt til at gå tilbage i tiden og indføre tagrender, så regnen ikke fosser ned ad siderne. I kabinen er den moderne tid rykket ind, og en 7" touchscreen fra de andre Suzuki-modeller står prominent øverst i midterkonsollen. Der er detaljer som luftdyser og klimaanlæg fra andre modeller, men Jimny har et råt look med simpel instrumentering, lang gearstang og synlige skruer, som giver et indtryk af en hårdfør bil. Men Jimny skulle ikke være mere hårdfør, end af sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse bliver en mulighed.

Flere detaljer om den nye Jimny offentliggøres i juli. Den danske importør har endnu ikke tilkendegivet, om den nye Jimny kommer til Danmark, men vi stemmer helt sikkert for, at forhandlerne skal tilbyde den til eventyrlystne kunder.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
En langt mere moderne verden end før med 7« touchscreen med navigation, aut. klimaanlæg og sandsynligvis også automatisk nødbremsesystem Foto : PR

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen