Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Stor kåring: Årets Bedste Luksusbil 2017

07BILHEDR-082334.jpg
Finalefeltet til Årets Bedste Luksusbil tæller bagerst fra venstre: Volvo V90, Jaguar XF, Porsche Panamera og BMW 5-serie – alle i potente dieseludgaver. Foto: Morten Bek

Fire biler, der leverer automobile luksusfornemmelser i overmål, er i finalen i kampen om titlen som Årets Luksusbil 2017.

Luksus i automobil forstand er en svær størrelse at definere. Er det komfort, en ubesværet køreoplevelse, oceaner af udstyr eller et imposant design?

For nogle vil en Golf med ALT tænkeligt udstyr være en luksusbil, mens andre skal have lugten af håndsyede lædersæder i næseborene, før der er udslag på deres luksusbarometer. I udgangspunktet er de fleste biler over 750.000 kr. at betragte som luksusbiler. Men derfra fortsætter luksusfesten op til Rolls-Royce, der ikke kommer på danske plader til under 5 mio. kr.

Det er en stor gruppe biler, som er svær at dække af i én afstemning. Så vi har valgt at se bort fra de modeller, der først og fremmest er skabt til russiske oligarker og arabere med egne oliekilder, og i stedet kigge på de biler, der rent faktisk kommer på gaden i Danmark.

Tidligere har biler som Tesla Model S og Jaguar XF vundet titlen, og det er også i stort set samme klasse, vi finder årets felt.

23BILHEDR-080320.jpg

Årets felt og præmissen

Vi har fire biler i årets finale. Det burde have været fem, men Mercedes afslog at deltage, da fabrikken har besluttet, at Mercedes gerne stiller biler til rådighed til test, men ikke til kåringer. Derfor er den ellers fremragende Mercedes E-Klasse fraværende.

Den nye BMW 5-serie er dog selvskreven. 5-serien er endnu en selvsikker magtdemonstration fra BMW, der leverer maskulint design, stærke motorer og alt det nyeste i sikkerheds- og assistentsystemer.

Volvo S/V 90 er også selvskreven. Vi har inviteret stationcar-versionen V90 med, da den i vores optik er smukkest, og fordi luksus i Volvo’sk forstand rimer på en stor, veludstyret herregårdsvogn. Det rene skandinaviske design har placeret V90 på mangen en designpiedestal, og der findes få biler så smukke som den slanke svensker.

Peugeot 208

Jaguar XF vandt vores første kåring tilbage i 2013. Dengang på en cocktail af modigt design og fantastiske køreegenskaber. Den seneste generation er blevet en anelse mere afdæmpet og moden, men med en 300 hk V6-dieselmotor, der spinder mere silkeblødt end en mafiosokat efter en skål fuldfed fløde, er den stadigvæk en af vores favoritter i luksusklassen.

Porsche Panamera skiller sig ud fra de tre andre finalister, fordi den i virkeligheden bokser i en klasse over. Men vi elsker Panameraen, og da vi ikke opererer med en superluksuskategori, er det her klassen, den skulle dyste i, hvis den skulle danse med om titlen.

Der findes andre biler i klassen, men ingen vi mener kunne matche finalefeltet. De er simpelthen siet fra, så vi har et finalefelt af biler så gode, at vi kan stå på mål for dem alle som vindere af titlen.

Her adskiller Årets Bedste Biler sig fra en traditionel stortest, hvor biler som Tesla Model S eller Audi A6 ville have været med. Begge fremragende biler i øvrigt, men ikke længere klasseledende.

BMW 7-serien og Mercedes S-Klassen kunne i princippet også have været med, men deres mindre søskende sælger markant bedre (og er derfor mere relevante), og vi kan ikke have flere biler fra samme mærke med. Der er en ny Audi A8 på trapperne, men den lander først senere i år og må derfor vente til næste års finale med at gøre sine hoser grønne.

Testen foregår over en dag, og juryen består denne gang af tre motorjournalister og en lægmandsdommer, der hver skal placere bilerne i en top-fire ved testens afslutning. Der er ikke nogen faste præmisser for, hvordan bilerne skal vurderes. Det enkelte jurymedlem må dømme, som det finder relevant for klassen.

SEAT Ibiza

Jaguaren er tæmmet

Artiklen fortsætter under billedet
07BILHEDR-082930.jpg
Jaguar XF spiller rollen som det fascinerende alternativ til UG, og dens V6-motor giver enhver bilnørd smilehuller. Men i det her felt skuffer den på kvalitetsfornemmelse og assistentsystemer. Foto: Morten Bek

Selv om alle bilerne potentielt er gode nok til at vinde titlen, vil der i enhver kåring altid findes en taber. I det her felt tilfalder den tvivlsomme ære Jaguar XF. Da dens forgænger vandt, var den modig, anderledes og aggressiv. Den nye XF er blevet mere afdæmpet. Den synes mere som en bil, der skal holde på de nuværende XF-kunder, end en, der skal ud og erobre nye kunder.

Vi er helt vilde med den 300 hk og 700 Nm stærke V6 turbodieselmotor, og parret med en 8-trins ZF automatgearkasse er den en fornøjelse at køre. Den føles let og præcis på vejen, og der er begejstring for bilens køreegenskaber i dommerfeltet.

Men dens design er blevet markant mere generisk end forgængerens, og det giver ingen point. På finish og materialevalg i kabinen er den testens nærigste, og på pris og beskatningsgrundlag matcher den ikke en tilsvarende BMW eller Volvo. Dens assistentsystemer er også en halv generation efter BMW’ens, og det hjælper den heller ikke på vej.

Der er ingen tvivl om, at den nyeste XF er en rigtig fin vogn, men i det her selskab mangler bilen den ekstra fandenivoldskhed, som den første generation havde, for at overbevise juryen om, at den er god nok til at løfte trofæet.

Volvo taber på motorraffinement

Artiklen fortsætter under billedet
07BILHEDR-133528.jpg
Volvo V90 er smuk, elegant og tæt på at være et stykke kunst mere end et industriprodukt. Men dens 4-cylindrede motor rækker ikke, når prisen rammer 1. mio. kr. Foto: Morten Bek

Volvo V90 er definitionen på en skønhed på hjul. I hvert fald set gennem klassiske skandinaviske designbriller: Elegant, simpel og karakterfuld. Sæder og kabine er også fantastiske, mens Volvos sensus-infotainmentsystem deler vandene i juryen.

Nogle er begejstrede, mens andre finder det for besværligt og opmærksomhedskrævende.

Volvoens største svaghed ligger dog i drivlinjeafdelingen. Finalefeltet byder på to sekscylindrede dieselmotorer og en enkelt V8 turbodiesel, mens Volvo ikke kan diske op med mere end en forpint rækkefirer på 2 liter. Præstationstallene er ikke værst, og 235 hk og 480 Nm er nok til de fleste. Men det er anstrengelsen, hvormed den præsterer, der trækker ned.

Den har ikke samme ubesværede overskud som Jaguaren og BMW’en, og når vi bevæger os i det her automobile luftlag, er ubesværethed en klokkeklar luksusfaktor, og her kommer Volvo ikke i mål.

Volvo har af strategiske og økonomiske årsager besluttet ikke at have større motorer end den firecylindrede maskine. Det giver på mange måder mening, når ikke fabrikken sælger samme antal biler som Mercedes eller BMW. Men det betyder også, at de kunder, der jagter den ultimative luksusoplevelse, og som for det meste sætter flueben i ni ud af ti kasser på ekstraudstyrslisten, bliver skuffede på den rene køreoplevelse, når de sammenligner en BMW 530d og en Volvo V90 D5.

Selv om Volvoen slår Jaguar på assistentsystemfronten, må vi også konstatere, at systemerne ikke er helt så velfungerende som i BMW’en, og det gør det svært for Volvo V90 at komme helt til tops.

VW Polo 2017

Suveræn Porsche

Artiklen fortsætter under billedet
07BILHEDR-133743.jpg
Porsche Panamera er testens bedste vogn, men til priser, der er to til tre gange højere end konkurrenterne, rækker dens talenter ikke til titlen, for så meget bedre er den ikke. Foto: Morten Bek

Alle medlemmer af juryen er enige om, at skulle de tage én bil hjem fra denne finale, ville det være den potente Panamera 4S diesel. Kun i den visuelle afdeling er der uenighed, om Panamera er en vinder.

På den anden side koster de tre andre finalister omkring 1,1 mio. kr., som de står på Langelinje til gruppefotoseancen, mens Panameraen koster tæt ved 3 mio. kr. Det vil altid være en udfordring at håndtere den prisforskel i en kåring.

Min egen og lægmandsdommerens vurdering var, at den nok var suveræn, men ikke næsten to gange så god som BMW’en, der ender som vinder af finalen. De to andre fagdommere fandt den slet og ret suveræn – også til prisen.

Imponerende kabinefinish, et monumentalt kraftoverskud og køreglæde var betragtninger, der gik igen hele bordet rundt. Men halvdelen af dommerpanelet kunne ikke retfærdiggøre at honorere Panamera med topkarakter, når den som testet kostede næsten to gange mere end BMW 530d og Volvo V90, og det gjorde udfaldet.

Sydtysk vinder

Artiklen fortsætter under billedet
07BILHEDR-082437.jpg
BMW’s 5-serie vinder titlen som Årets Bedste Luksusbil på et højt bundniveau, skudsikker kvalitetsfornemmelse og bare mest luksus for millionen. Foto: Morten Bek

BMW 530d er bare en imponerende maskine. To førstepladser og to andenpladser taler sit klare sprog. Den sekscylindrede rækkediesel matcher måske ikke helt Jaguaren på de rå kraftpræstationer, men omsat til reelle præstationer slår BMW’en Jaguaren på både 0-100 km/t og forbrug.

Det er det, BMW kan. De er perfektionister, der får det bedste ud af materialet. Det går igen i hele bilen. På den kritiske front kom designet lidt under beskydning, da den minder for meget om forgængeren. Den er blevet lidt forsigtig og samtidig en anelse mere vulgær.

Køredynamisk savnede halvdelen af dommerpanelet de gamle 5-seriers dedikerede fokus på køreglæde, mens alle var enige om, at komfort- og støjniveauet var imponerende godt.

Konklusion

Der er ingen dårlige biler i finalefeltet, og selv om Jaguaren får en snitter, er den feltets bedste, hvis man jagter en aristokratisk eksklusivitet og en motor, der gør glad, hver evig eneste gang du trykker på startknappen.

Panamera er suveræn, men det er en dyrkøbt suverænitet, og det koster den førstepladsen.

Volvo V90 leverer en pakke, der gør os alle lidt bløde om hjertet, men når priserne nærmer sig en million kroner, bliver køreoplevelsen for fattig til en topplacering.

Resultatet er, at BMWs 5-serie tager titlen som Årets Luksusbil 2017 på en cocktail af tysk perfektionisme og en køreoplevelse mere involverende, tyst og ubesværet end konkurrenterne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen