Berlingske Business

Sporten får sit helt eget bilmærke hos Seat

hedr
Logoet kunne stamme fra Transformers-universet med robotter, som kan lave sig om til biler, men Cupra er ikke fantasi, men Seats nye undermærke, som skal fokusere alene på dynamiske biler. Man lægger ud med denne 300 hk stærke udgave af SUV’en Ateca Foto:

Seat skal ikke længere sælge sportslige, dynamiske modeller – Cupra bliver sit helt eget mærke, som skal sælges hos 260 forhandlere i Europa. Spanierne lægger ud med Cupra Ateca med 300 hk, og en Ibiza er også på vej.

Den nye Seat Ibiza vil aldrig komme som Cupra-model, fortalte spanierne sidste år – til stor ærgrelse for alle, som elsker små hurtige hatchbacks til en fair pris. Det holder stadig, men så alligevel slet ikke.

Seat har nemlig skilt Cupra ud som sit helt eget mærke og brand, hvor bilerne slet ikke vil optræde med Seat-logoer, men med det nye Cupra-logo, og en Cupra Ibiza vil næsten med garanti blive en realitet.

hedr


Så Seat stak ikke en løgn, men fortalte bare ikke hele sandheden. Cupra Ibiza er en konceptmodel, men det vil uden tvivl ende med, den får samme motor som VW Polo GTI, en 2-liters motor med 200 hk. Konceptet viser også, at digital instrumentering er på vej i den spanske minibil.

Cupra Ateca bliver den første Cupra-model, til salg fra tidligst sidst på året, og her er der ikke tale om et koncept, men en færdig udgave, som skal sælges gennem 260 forhandlere i Europa, som indretter en særlig og separat sektion til det nye mærke. De udvalgte danske forhandlere kender vi endnu ikke til.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Cupra Ateca bliver usædvanlig i ikke-premiumdelen af SUV-markedet ved at tilbyde en så stærk motor og så stærk fokus på dynamik. Den bliver uhyre effektiv med sin dobbeltkoblingsgearkasse og firehjulstræk, som lader den ramme de første 100 km/t efter blot 5,4 sekunder Foto : PR


300 hk og firehjulstræk

Den kompakte SUV har en styling, som tydeligt bærer præg af Cupras dynamiske retning. I luftindtagene på en Audi RS 7 Sportback står der Quattro med store bogstaver, hos Cupra står der selvfølgelig Cupra. 19″ alufælge, noget der skal minde om luftkanaler over bagkofangeren og fire udstødningsrør viser, hvem der er chef i klassen for kompakte SUV’er.
Cupra Ateca bliver den første i ikke-premiumsegmentet med stærkt fokus på dynamik og en motor, der passer til.

hedr


Under motorhjelmen ligger VW-koncernens 2-liters benzinmotor, også kendt fra Seat Leon Cupra, som yder 300 hk. En nyudviklet 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse og specifikt justeret 4Drive-firehjulstræk lover både effektivitet, greb og dynamik. 0-100 km/t er nede på blot 5,4 sekunder, topfarten lander på 245 km/t.

Den spanske SUV med bid kan købes med forskellige pakker, som optimerer design og performance. En Performance-pakke inkluderer 18″ Brembo-bremser, en Carbon-interiørpakke et instrumentpanel i kulfiber. Digital instrumentering har Cupra Ateca også, og det vil brede sig til Seats udgaver af Ateca.

Leon Cupra og Leon Cupra ST forbliver indtil videre under Seat-mærket. Cupra arbejder udover Ibiza-projektet også på en konceptudgave af Arona – en potentiel mini-SUV med 200 hk.

31BILHEDR-082345.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Det nye Cupra-mærke arbejder allerede på flere projekter, og en konceptudgave af Ibiza med den fulde Cupra-behandling står allerede klar. Når den går i produktion, vil den have en 2-liters motor med mindst 200 hk Foto : PR

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen