Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Volvo sætter strøm til smuk coupé med 600 hestekræfter

Polestar 1
Polestar-divisionen under Volvo lancerer med Polestar 1 sin første model, som går i produktion i Kina i 2019. Der er tale om en stor GT med plugin-hybrid-teknologi, 600 hk og en rækkevidde på el på 150 km Foto:

Volvos division for højtydende elektrificerede biler lægger ud med en plugin-hybrid i GT-format, men to fuldelektriske modeller følger hurtigt efter

Tesla er centrum i et univers, der nu begynder at udvide sig så kraftigt, at det ender med The Big Bang i bilindustrien.

Det amerikanske mærke med de kraftigt motoriserede elbiler blev i sine første mange år anset af de konventionelle bilproducenter som en baggårdsvirksomhed med et tåbeligt projekt, men i dag ved man bedre.

Teslas succes med at sælge dyre elbiler til velhavere i hele verden og danskere, som kunne undgå afgiften på biler med forbrændingsmotor, og storbyers og hele landes øverst myndigheder som råber til dommedag for biler med benzin og diesel i tankene, gør at der skal indhentes tabt tid hos alle de store producenter.

08BILHEDR-080635.jpg


Tesla vil stadig have en position som en virksomhed med en særlig kultur og et unikt image, men produktionsmæssigt vil de store overhale med elbiler og plugin-hybrider. Og det får os frem til en konkurrent, som også vil skabe et unikt image.

Volvo har kørt tunerafdelingen Polestar over i en separat division, for nu skal der skabes et stærkt brand med tryk på el – det nye mærke for højtydende biler, når det kommer til elektrificering. Fra projektets offentliggørelse til i dag er der kun gået få måneder, men Polestar havde allerede længe arbejdet på det første håndgribelige statement, som nu er lukket ud i offentligheden: Polestar 1.

01BILHEDR-121234.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Polestar 1
Det her er helt tydeligt en coupé-udgave af Volvo S90, og det er bestemt kun noget at være glad for. Coupéformen er en konservativ start, og produktionen bliver forholdsvis ringe, men to fuldelektriske modeller med højere produktion følger kort tid efter Foto : PR Picasa


Et enkelt blik på den smukke bil er nok til at se, at den kunne have været en Volvo C90, en stor coupé i 90-serien, men Polestar får altså den særdeles vellykkede – og konservative – karrosserivariant at starte med. De dedikerede produktionsfaceliteter i kinesiske Chengdu begynder at sende Polestar 1 ud i midten af 2019, og den kører derfra med en drivlinje af format: Electric Performance Hybrid-systemet med en 2-liters benzinmotor og en endnu ikke helt defineret elmotorisering vil yde 600 hk og 1.000 Nm, og ikke mindst vil batteripakken være stor nok til at give en elektrisk rækkevidde på hele 150 kilometer. Det er langt over de typiske 50 kilometer i dagens plugin-hybrider, men Polestar 1 bliver både den første og den sidste Polestar med den type drivlinje, for alle fremtidige modeller vil være rene elbiler.

Toyota Prius plugin
Artiklen fortsætter under billedet
Polestar 1
Kabinen fra Volvos 90-modeller er også at finde i Polestar 1, og dermed er en touchscreen i portrætformat styreenhed for stort set alle funktioner Foto : PR Picasa


Starten på det begynder også så tidligt som 2019 med Polestar 2, og Polestar skyr ikke en konkurrentsammenligning allerede nu. Pressemeddelelsen fortæller, at pointen med den mellemstore model er at gå i krig med Teslas nye Model 3. Det tredje våben i kampen bliver en stor model i SUV-stil, Polestar 3, som sandsynligvis vil være i stil med Audis kommende E-tron-SUV, så tempoet hos Polestar er med andre ord højt – og det vil det også være hos Audi, BMW, Jaguar, Mercedes-Benz og mange andre.

Jaguar XF
Artiklen fortsætter under billedet
Polestar 1
Karrosseriet bliver af den dyre slags - kulfiber er en stor del af materialerne, som vil give den store coupé en lavere vægt Foto : PR Picasa

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen