Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Så meget er der at spare på bilerne - se priserne beregnet efter de nye afgifter

Audi A5 Sportback
I den store mellemklasse, hvor de fleste biler alligevel er firmabiler, falder priserne markant. Audi A5 Sportback falder fx med over 50.000 kr. Foto:

Bilimportørerne har arbejdet på højtryk for at beregne nye priser i henhold til de nye afgifter, hvor skalaknækket er flyttet og den laveste afgift sænket. Se eksempler på de nye priser

Ændret registreringsafgift betyder ændrede priser, og bilimportørerne har regnet og regnet igen for at få styr på priserne på de nye biler - også selv om afgiftsændringen i realiteten først indføres den 3. oktober. Den klare tendens i priserne, som også var ønsket fra regeringen og Dansk Folkepartis side er, at jo større, mere økonomisk og jo sikrere bilen er, jo mere sænkes prisen, for sikkerhedsudstyr og brændstoføkonomi belønnes. Heldigvis bliver der en hel del at spare allerede i de mindre og populære klasser med biler som Peugeot 308/Volkswagen Golf og blandt SUV-modeller som Toyota C-HR/VW Tiguan, for det er her, andel af private købere er høj. Langt fra alle biler på markedet har fået et nyt prisskilt, men vi kan her komme med en del eksempler på, hvad afgiftssænkningen betyder. Mærker som Opel, Volvo, Jaguar, Mercedes-Benz og og Suzuki har endnu ikke offentliggjort nye priser. Besparelsesloftet, så vidt vi kan vurdere, er 58.305 kr.

Volvo V90
Artiklen fortsætter under billedet
Ford Focus ST
Sjovere at have det sjovt. I Golf-klassen falder de hurtige modeller i pris, bl.a. Ford Focus ST med dieselmotor, som falder cirka 60.000 kr. Foto : PR Charlie Magee


I mikro- og miniklassen bliver visse biler ikke billigere, men en smule eller sågar en del dyrere. Peugeot 108 1,0 Active stiger med 7.000 kr. til 99.990 kr., og Hyundai i10 1,0 Eco Touch stiger med 5.720 kr. til 115.715 kr., mens den større Hyundai i20 1,25 Vision stiger med 2.286 kr. til 162.281 kr. - og med 1-liters turbomotor stiger i20 faktisk med 11.017 kr. Andre steder i miniklassen vil man finde prisfald, fx på op til 7.870 kr. på den nye Ford Fiesta. Den meget populære Peugeot 208 falder i tilfældet udgaven 1,6 BlueHDi GT Line 10.000 kr. til 179.990 kr., og varianten 1,6 BlueHDi Desire Sky falder med 5.000 kr. til 154.990 kr. I klassen over, Golf-klassen, hvor den større Peugeot-model 308 huserer, begynder der virkelig at være kød på prisfaldene: 308 1,6 BlueHDi Allure+ SW (stationcar) falder med 30.000 kr. til 254.990 kr., og billedet er det samme med tilsvarende benzinmotor, mens hatchbackudgaven falder med omkring 25.000 kr. Hos Volkswagen falder Golf med mellem 10.000 og 50.000 kr., alt efter udgave. Golf 1,4 TSI Trendline går fra 234.995 kr. til 224.778 kr., mens den kraftfulde Golf GTD med 184 hk går fra 485.195 kr. til 433.290 kr. Fords hidsige udgave af Focus, Focus ST med dieselmotor med 185 hk, falder meget markant - med 57.510 kr. til 391.540 kr.

17BILHEDR-090113.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Toyota C-HR
Med lavt forbrug og meget sikkerhedsudstyr falder en hybrid som Toyota C-HR Hybrid procentvis ganske markant Foto : PR


Premium-modellerne BMW 1-serie (120d med 190 hk) falder med hele 52.228 kr. til 325.472 kr., mens  Audi A3 med 1,6-liters dieselmotor med 115 hk falder 34.347 kr. til 272.181 kr. I klassen over, hvor private købere i høj grad er erstattet af firmabiler, er der næsten konsekvent markant lavere priser. Audi A4 Avant 2,0 TDI med 190 hk falder fra 549.285 kr. til 490.880 kr. (minus 58.305 kr.) og A5 Sportback 2,0 TFSI 190 falder med 52.705 kr. til 522.985 kr. Billigere modeller i den store mellemklasse, fx Mazda 6, som før startede ved 276.998 kr., har nu en startpris på 258.921 kr., som gør den mere interessant for private. Billedet er det samme for eksempelvis Volkswagen Passat, hvor en udgave som 1,4 TSI 150 med benzinmotor, automatgearkasse (DSG) og mellemudstyret Comfortline falder med 49.015 kr. til 333.880 kr.

Volvo XC40


En populær SUV-model, også fra Volkswagen, er Tiguan, der som 1,4 TSI Comfortline falder fra 403.795 kr. til 354.358 kr. Den nye Toyota C-HR, som er kommet godt fra start i Danmark, falder især som hybridmodel grundet fradraget for god brændstoføkonomi (det samme gælder den større RAV4) - udstyrsversionen C-HIC falder fra 380.880 kr. til 324.496 kr., altså en besparelse på hele 56.384 kr. Den markante hybrid, Toyota Prius, falder i H3-udgaven fra 438.880 kr. til 380.573 kr. For praktisk mindede købere bliver MPV-modeller som Citroën C4 Picasso/Grand Picasso også billigere (fra 10.-50.000 kr.), og et eksempel på prisfald på Volkswagen Touran er modellen 1,4 TSI Comfortline med automatgear (DSG), som falder med 41.277 kr. til 324.718 kr.

03BILHEDR-095508.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen