Berlingske Business

På bagkant af tyskerne: Nu bliver dieselbiler forbudt i Rom

VATICAN-FOUNTAIN
Rom er blot den næste storby i rækken, der vil forbyde dieselbiler. Udover at forureningen er sundhedsskadelig, står 3600 historiske stenmonumenter og 60 bronzeskulpturer til at blive ødelagt af forureningen, hvis den fortsætter på nuværende niveau. Foto:

Fra 2024 skal det ikke længere være muligt at køre på diesel i Rom. Luftforureningen ødelægger byens historiske monumenter.

Rom planlægger at forbyde dieselbiler fra 2024. Sådan lyder meldingen fra den italienske hovedstads borgmester, Virgina Raggi, efter den tyske domstol tirsdag afgjorde, at de tyske byer har ret til at forbyde de mest forurenende dieselkøretøjer.

(FILE) GERMANY DIESEL

Rom er således den nyeste spiller på banen i kampen mod diesel. Oslo Kommune forbød i januar dieselbiler på de kommunale veje. Sveriges regering er i gang med at planlægge et lignende forbud på baggrund af den tyske afgørelse. Den italienske storby Milano meldte ud før Tysklands domsafgørelse tirsdag, at Milano skal være dieselfri inden 2030, mens storbyerne Paris, Madrid og Athen er enige om at forbyde dieseldrevne biler og lastbiler inden 2025.

Den primære årsag til den øgede modstand mod diesel skyldes sundhedsfare i forbindelse med luftforurening i de større byer, men i Rom er der også en anden problematik på spil.

Roms historiske bygninger og monumenter tager nemlig skade af luftforureningen.

21BUS20180218-125404-6-1433.jpg

En analyse fra kulturministeriet i Italien sidste år viser, at 3.600 stenmonumenter og 60 bronzeskulpturer risikerer markante skader som følge af luftforureningen.

Rom har før forsøgt at tage kampen op mod diesel. Byen har forsøgt at begrænse mængden af biler i hovedstaden på bestemte dage ved kun at tillade biler i hovedstaden hvis nummerplade enten ender på et lige eller et ulige nummer.

GERMANY VW BUS MEETING

Nummerpladesystemet har dog ikke haft en særlig stor effekt, da mange familier som modreaktion har valgt at købe en brugt bil med et andet endenummer på nummerpladen, end på den bil de har i forvejen. På den måde kan de køre i bil i Rom uanset, om bilen skal have lige eller ulige nummer den pågældende dag. Derudover gør politiet ikke meget for at sikre, at reglerne bliver overholdt.

I Danmark er der også en begyndende kamp mod diesel. I efteråret foreslog overborgmesteren i København, Frank Jensen, at nye dieselbiler skulle forbydes i København fra 2019. Desuden har regeringen en ambition om, at Danmark skal være uafhængig af fossile brændstoffer i 2050.

(FILE) CHINA GERMANY DAIMLER LI SHUFU

Rom har ingen store industrier, og derfor kommer den primære luftforurening fra byens køretøjer. Omkring to tredjedele af de knap 2 millioner biler, der blev solgt i Italien sidste år, var dieselbiler.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen