Berlingske Business

Ny VW Jetta bliver et farvel til Europa

hedr
Den kompakte Jetta sedan fra Volkswagen er alt andet end kompakt i sin syvende generation. Den ligger nu meget tæt på Passat, hvilket er en af grundene til at Jetta ikke længere skal sælges i Europa Foto:

Den nye Volkswagen Jetta vokser næsten til Passat-størrelse, og den nye sedan virker langt mere attraktiv end sin kedelige forgænger. Men glem alt om at køre ny Jetta, for den kommer ikke til Europa

Tallet er svært imponerende: siden 1979 har Volkswagen solgt flere end 17 millioner eksemplarer af Jetta, aflæggeren af Golf i sedanform. Knap så imponerende er historien for Jetta, når vi zoomer ind på Europa og Danmark. Vi gider den bare ikke, og dødsstødet blev allerede sat ind for otte år siden, da tyskerne vovede at introducere en ufærdig og billigt produceret ny generation af Jetta – mens amerikanerne og kineserne stadig køber Jetta i stor stil, er salget i Danmark lukket ned for år tilbage, og med kun omkring 11.000 enheder i hele Europa i 2015, det sidste fulde år for modellen, lukker Volkswagen nu officielt ned for Jetta i Europa.

hedr 17C986_081


Så den nye, større, flottere og mere luksuriøse Jetta generation syv, du ser på billederne her, som netop har haft verdenspremiere ved biludstillingen i Detroit, bliver forbeholdt andre verdensdele. Den rammer nu 470 cm i længden, og mens det kun er lige over 4 cm mere end den gamle, så er det faretruende tæt på den europæiske Passat, som knap strækker sig syv cm længere. Det ville ikke give mening, at have de to stående side om side og kæmpe om kunderne. I USA er der mere luft til at Jetta kan udfolde sig, for den amerikanske Passat er en større bil end den europæiske.

hedr
Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Det konservative design passer amerikanske kunder bedst i denne i USA så populære bilklasse. Jetta sælges i USA i flere end 100.000 eksemplarer om året, og med ny teknik, nyt udstyr og lavere priser - fra 18.545 dollars - går VW på jagt efter endnu flere kunder Foto : PR JAMES HALFACRE


Volkswagen har inkorporeret designelementer fra Arteon i fronten, hvor LED-lygter altid er standard. Men den nye Jetta har ikke den skarphed i designet, Arteon har, og det er samtidig forbløffende svært ikke at se en Audi A4, når man kigger på bagenden. Selvstændigt design ser anderledes ud end det her. Volkswagen kan forsvare sig med, at kunderne i USA ikke ønsker en vovet eller aparte bil, men en sedan, som både er konservativ og “pæn”.

Kun en enkelt motor

Den gamle Jetta var en aflægger af Golf nummer seks, som igen var en opdatering af generation fem. Den var, med andre ord, allerede teknisk set af ældre dato, da den blev lanceret. Nu rykker Jetta endelig over på MQB-platformen, som ikke bare vil flytte køreegenskaberne en klasse op, men som også gør at Jetta kan fås med digital instrumentering og det nyeste infotainmentsystem med 8″ skærm. Der er nu også flere sikkerhedssystemer, bl.a. automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse.

hedr Audi A7 Sportback


Når Jetta ryger ud til forhandlerne i USA i andet halvår i år, i Kina sandsynligvis tidligere, bliver det med et usædvanligt smalt motorprogram. Der er en motor, og det er tilmed en ældre benzinmotor på 1,4 liter. TSI’eren yder 150 hk og 250 Nm, så det er jo meget godt, men koncernen har for længst introduceret en nyere 1,5 TSI Evo i mange andre modeller. Amerikanerne kan dog se frem til en ny automatgearkasse med otte trin, men en manuel er standard i billigste Jetta. En GLI, sedansvaret på Golf GTI, med 200 eller flere hestekræfter følger senere, mens en diesel er så godt som utænkelig; Jetta og Golf var tidligere de absolut mest sælgende dieselbiler i USA, men det var før verden brød i brand og der blev snydt med dieselbiler.

hedr 2019 Ford Edge ST


Jetta møder et hav af konkurrenter, når den kommer på markedet, lige fra Hyundai Elantra over Nissan Sentra til Chevrolet Cruze og Ford Focus, så prisen skal være skarp. I USA vil den billigste udgave derfor blive billigere end den billigste Golf, og uden lokale skatter mv. bliver Jetta lanceret til priser fra cirka 115.000 kr.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Den nye sedan kan udstyres med digital instrumentering og 8” touchscreen, præcis som Golf, men unikt for den nye sedan er en ny automatgearkasse med otte trin, hvor Golf og de fleste andre VW i Europa kører med dobbeltkoblingsgearkasse Foto : PR

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen