Berlingske Business

Ny Kia Ceed viser styrke på udstyr og luksus

hedr
Med et stiligt design, som ikke revolutionerer, vil Kia overbevise flere kunder om, at de skal købe Ceed og ikke en anden bil i Golf-klassen. K2-platformen er ny, og det giver bedre plads i kabine og bagagerum Foto:

Den tredje generation af bilen, der vendte alt på hovedet for koreanske Kia er nu klar til at indtage Golf-klassen. Den kan fyldes med luksus- og sikkerhedsudstyr

Kia var i 1990'erne og frem til midten af 00'erne et discountmærke med stort D. Det at køre Kia var ofte af nød, ikke af lyst. Man fik en stor bil med meget udstyr uden at betale fyrsteligt for den, men avanceret var bilen ikke. Men det var en læringsproces for koreanerne, og i 2006 gik de fuldt ind med et angreb på det europæiske marked med den første Cee'd. Den var designet til Europa, udviklet til Europa – og som den første koreanske bil produceret på europæisk grund, i Slovakiet.

21BILHEDR-170337.jpg


Sydkoreansk kultur er ikke frembrusende, så ved presselanceringen var der klar beskedenhed at føle, og Kia havde som et af de vigtigste budskaber, at bilen var den første fra mærket med Michelin-dæk. Beskedenhed har fået Kia – og det stærkt relaterede Hyundai – til at blomstre. Den første Cee'd kom ud af det blå som en moderne bil, fuldt konkurrencedygtig.

31BILHEDR-082345.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
hedr
I motorrummet kan man vælge mellem fem motorer - tre benzinmotorer, to diesel. Benzinmotorerne yder mellem 100 og 140 hk, mens den nye dieselmotor med SCR-katalysator kommer med enten 110 eller 136 hk Foto : PR


Fuldt konkurrencedygtig på under 10 år

På under 10 år gik Kia fra at være discount til et mærke med et bredt modelprogram, høj kvalitet og i det hele taget biler med et for det meste højt niveau. Nu tager vi det som en selvfølge, at en ny Kia er på niveau med eksempelvis en Opel, og med en højst overraskende bil som Stinger viser koreanerne, at mærket kan mere end bare følge med. Originalen, bilen der vendte det hele på hovedet, er stadig blandt de vigtigste for Kia, og med den nye og tredje generation Ceed – det skrives nu uden den forvirrende apostrof – handler det om at udbygge med mere luksus og mere sikkerhed.

hedr


De to foregående versioner var konservative, ”holdbare” i designet, og den stil fortsættes, men mere vovet bliver det, når den ventede shooting brake-udgave, i stil med Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, får premiere. Den netop lancerede hatchback har elegante linjer, en fremskudt udgave af Tiger Nose-grillen og baglygter, som med lidt god vilje leder tankerne hen på Alfa Romeo Giulietta. Ceed står på en ny platform (K2) med bedre pladsudnyttelse, og bagagerummet vokser til 395 liter.

Vigtigt, men en moderne indretning er endnu vigtigere i kompaktklassekampen, og flere bløde materialer, en tynd og ”svævende” skærm til infotainmentsystemet, lædersæder med køling og sikkerhedssystemer som adaptiv fartpilot hæver niveauet betragteligt. Som Michelin-dækkene i 2006 bliver ny Ceed også første Kia i Europa med en nyhed: kø-assistent til brug på motorvejen. Eneste fortidsminde i Ceed er en 1,4-liters motor uden turbo med 100 hk, for de øvrige motorer er alle up to date: to benzinmotorer med 120/140 hk og en ny diesel med SCR-katalysator med 110 eller 136 hk. Ingen revolution, men det er præcis hvad der har bragt Kia frem til hvor mærket er i dag.

FOR-F1-GRAND-PRIX-OF-USA
Artiklen fortsætter under billedet
hedr
En tynd og elegant touchscreen, mulighed for JBL-lydanlæg, lædersæder med køling og masser af sikkerhedssystemer er nye muligheder. Ceed er den første Kia i Europa med en adaptiv fartpilot og aktiv sporassistent, som hjælper med vognbaneskift ved lav fart på motorvejen Foto : PR Olaf Gallas

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen