Berlingske Business

Ny Audi får verdens første kamerabaserede sidespejle

hedr Streamline: Audi e-tron prototype with decisive aerodynamic
Audis elektriske SUV bliver den første serieproducerede bil i verden med kamerabaserede sidespejle Foto:

E-tron er Audis første elbil, og for at gøre den nye SUV til en aerodynamikkens mester, bliver den første serieproducerede bil i verden med virtuelle sidespejle

Audi har gang i den største fornyelse og udvidelse af modelprogrammet nogensinde, og 2018 har allerede budt på ny A6 og ny A7 Sportback, og inden vi går ind i 2019, får vi blandt meget andet den nye A1, en ny Q3, en faceliftet TT, den nye SUV Q8 og den stærke SQ2 at se. Den prestigemæssigt største nyhed er ingen af de biler, men i stedet mærkets første fuldt elektrificerede model, den store SUV med navnet E-tron.

E-tron er overhalet af Jaguar I-Pace som den første egentlige konkurrent til Tesla Model X, men E-tron ventes at blive en større SUV, som ligger tættere på X-modellen fra den amerikanske producent.

hedr Audi A6 Sedan

Frem mod den officielle verdenspremiere i Bruxelles i august, lader Audi nye informationer sive ud. Det ligger for længst fast, at den firehjulstrukne E-tron vil få en rækkevidde, målt efter den nye og mere realistiske WLTP-brændstofnorm, på 400 kilometer. Nu åbner Audi op for, at usædvanligt omfattende tiltag omkring aerodynamikken, altså vindmodstanden, giver den elektriske luksusbil ekstra rækkevidde.

Sænker vindmodstand og støjniveau

Det mest opsigtsvækkende er ikke en lav vindmodstand på 0,28 Cd, eller at den opnås gennem intelligent brug af jalousier i grillen, sænkning af luftundervognen med 26 mm ved fart over 120 km/t eller komplet beklædning af undervognen - det er i stedet de nye sidespejle. Eller rettere sagt mangel på samme, for som ekstraudstyr vil E-tron kunne bestilles med virtuelle sidespejle. Systemet bliver det første godkendte af sin art i verden, det første på en serieproduceret bil.

hedr

De virtuelle sidespejle, som reducerer bilens bredde med 15 cm og ifølge Audi sænker støjniveauet markant, er baseret på et kamera i "sidespejlet" på hver side. Kameraerne optager konstant et bagudrettet billede, som vises i OLED-displays (organic light emitting diodes, særligt tynde skærme) i overgangen mellem instrumentpanelet og dørene. Det virtuelle system kan indstilles efter situationen, så visningen er forskellig, alt efter om man kører på motorvej, parkerer eller man kører i bytrafik.

Audi E-tron skulle lande hos de danske forhandlere omkring årsskiftet.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr Streamline: Audi e-tron prototype with decisive aerodynamic
Den nye type sidespejle reducerer vindmodstand og støj, og de er en del af omfattende aerodynamiske tiltag på Audis første elbil, som har premiere i august Foto : PR

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen