Berlingske Business
17:59Business Live er tilbage i morgen kl 7

Ny Audi A8 udfordrer Mercedes-Benz S-Klasse på teknologi

Audi A8 2017
Grillen er mere dominerende end før, og selv om Audi taler om et nyt designsprog, så er den nye A8 et konservativt design - som mange kunder i klassen vil have det Foto:

Fuldstændig selvkørende i kø med op til 60 km/t, alle udgaver som mild-hybrid med nyt 48 Volt elektrisk system, en undervogn som løfter sig i tilfælde af sidekollision, laserforlygter og fodmassage ved bagsædet - den nye Audi A8 vil være førende i den store luksusklasse med bunker af ny teknik

Selv om en helt ny AI-undervogn (Artificiel Intelligence) med fuldstændig separat kontrol af alle fire hjul kan få den nye A8 til at køre som en sportsvogn - eller til at flyde som en klassisk luksuslimousine - så er den bedste plads i bilen pladsen til højre i bagsædet, siger Audi. Det er her, man vil opleve hidtil uset luksus og komfort, underholdning og arbejdsro. Bestiller man til sin nye A8, som i den nye udgave er "vokset betragteligt" (vi har endnu ingen eksakte tal), i L-udgaven med 13 cm længere akselafstand, åbner det op for muligheden for at bageste højre siddeplads er et relaxation seat, et afslapningssæde. Så kommer A8 ikke bare med fodstøtte, som andre biler i klassen, men en uddybning i sædet foran, hvor man kan få varmet og masseret sine fødder. En separat betjeningsenhed med krystalklart OLED-display, som kan tages ud af armlænet, betjener sædemassage, HD Matrix-læselamperne og styre underholdningssystemet.

09BILHEDR-164723.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Audi A8 2017
Varme og massage til fødderne - det indgår i Relaxation Seat-pakken, som fås til den lange udgave af den nye A8, A8 L, med 13 cm længere akselafstand end standardbilen Foto : PR


Ønsket om at komme i førersædet vil dog være stort for mange ejere, og der er god grund til at glæde sig. Ikke bare fordi Audi for første gang sætter et nyt betjeningssystem ind i en af sine biler, stort set uden fysiske knapper og med to separate touchscreens, en 10,1" til bl.a. det selvlærende navigationssystem og en mindre under den til bl.a. klimaanlæg og til at skrive fx tekstbeskeder, men også fordi bilens køreegenskaber skulle byde på en helt ny oplevelse.

Seat Arona
Artiklen fortsætter under billedet
Audi A8 2017
For første gang satser Audi på touchscreens - og i den nye A8 er der hele to af dem. Den øverste til bl.a. det selvlærende navigationssystem, den nederste til klimabetjening og til at skrive tekstbeskeder. Bemærk luftdyserne, som er lukket, når motoren er slukket Foto : PR


Det starter med et helt nyt 48 Volt elektrisk system, som er nødvendigt for at der er strøm nok til den avancerede teknik - en helt ny AI-undervogn med aktiv styring af hvert enkelt hjul. Hvert af de fire hjul kan hæves og sænkes separat ved hjælp af aktuatorer, styreenheder, og det giver en usædvanlig fleksibilitet. A8 skal kunne køre stramt og uden krængning som en sportsvogn, flydende og alligevel kontrolleret som en luksuslimousine - og alt mellem de to yderpunkter. At den nye undervogn også kan bruges i sikkerhedens tjeneste, er virkelig fagre nye verden: udstyret med sikkerhedssystemet Pre-Sense 360, kan  bilen opfatte, at en sidekollision er uundgåelig, og luftundervognen hæves til den maksimale højde før sammenstødet for at skåne passagererne.

Audiducati
Artiklen fortsætter under billedet
Audi A8 2017
Baglygterne bruger OLED-teknologi, som giver stort lysudbytte og mulighed for mange forskellige udformninger. Forlygterne er LED med laserteknologi. Foto : PR


Den kunstige intelligens gennemsyrer den nye A8. Den kan helt af sig selv styre ind på en p-plads eller i en garage, uden at man er i bilen, så længe man står og overvåger processen, men  den kan også fuldstændig overtage kørslen ved hastigheder op til 60 km/t på motortrafik- og motorveje, primært når der er kødannelse. Ved et tryk på AI-knappen overtager A8 styretøj, speeder og bremser, og man behøver ikke overvåge systemet, men kan se tv eller læse avis - alt efter de lokale regler, selvfølgelig. Som flagskib skal den nye A8 også byde på noget ekstraordinært i motorrummet. Og det gør den uden tvivl, igen med bruges af 48 Volt-systemet, som gør alle fem motorvarianter til mild-hybrider med mulighed for at cruise uden brug af forbrændingsmotoren. Systemet giver også langt blødere start, når start-/stop-systemet har været aktiveret, siger Audi, og det sparer op til 0,7 liter per 100 kilometer. De fem motorer er to sekscylindrede (V6), to ottecylindrede og en 12-cylindret. De to V6'ere, en benzin og en diesel, begge på 3 liter, yder henholdsvis 286 og 340 hk. V8'erne er en 4 liters TFSI-benzin med 460 hk og en 4,2 liters TDI-benzin med 435 hk. Ydelsen for topmodellen, en 6 liters W12 er endnu ikke offentliggjort, men ydelsen kommer sandsynligvis over 600 hk for at matche de 610 hk i BMW's topmodel, M760Li. En plugin-hybrid med 3 liters benzinmotor og elmotor og en samlet ydelse på 449 hk følger på et senere tidspunkt.

hedr

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen