Berlingske Business
07:28Det sker i dag:

Nu kommer superbilen fra Amerika

Corvette ZR1
Den stærkeste Corvette nogensinde er den nye ZR1 med 6,2-liters LT5 V8-motor med hele 766 hk og 969 Nm. Topfarten er 336 km/t Foto:

Meget store amerikanske muskler. Den nye Corvette ZR1 er stærkere end den nye Porsche 911 GT2 RS, og hvis man elsker spoilere, vil man elske den store High Wing, som giver meget mere vejgreb

Det her er den stærkeste serieproducerede Corvette nogensinde. Den fornyede 6,2-liters LT5 V8-motor har kræfterne til at give Porsche-drengene i Stuttgart nervøsitet: 766 hestekræfter og 969 Nm. I forhold til den nye 911 GT2 RS er det 66 hk og 219 Nm i amerikanerens favør – og så er motoren også lige 2,4 liter større end i Porschen. Kompressoren og intercooleren kan ses gennem den såkaldte “halo hood” – et glorificeret vindue til herlighederne i motorrummet.

05BILHEDR-133436.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Corvette ZR1
Et vindue til det helt store trækplaster. Den lille rude gør, at alle kan se, at her kommer den stærkeste Corvette af dem alle. En med stor kompressor, som er med til at give de mange kræfter Foto : PR


Den gamle Corvette ZR1 fra 2010 er blevet lidt af en legende med sine i forvejen voldsomme 647 hk. LT5 V8eren i den nye skubber til legenden med et nyt kompressorsystem og et nyt indsprøjtningssystem. Corvette nævner, på bedste amerikanske vis, ingen 0-100-tid, men en topfart på 336 km/t. 911 GT2 RS er lige et mulehår foran med 340 km/t. For første gang bliver det muligt at få Corvette ZR1 med automatgearkasse, en 8-trins-version. 7-trins manuel gearkasse er standard.

29BILHEDR-120456.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Corvette ZR1
Stærkere end Porsche 911 GT2 RS, men med nogenlunde samme filosofi. Det bedst mulige resultat på en racerbane, men civil nok optræden til også at kunne bruges til andet Foto : PR


Kræfter er en del af kampen om at vinde respekt i superbilsklassen, aerodynamik og køreegenskaber er to andre meget, meget vigtige aspekter. Aerodynamik i særklasse med helt redesignet front (i forhold til fx Corvette Z06) og mulighed for en tovejs-justerbar hækvinge, kaldet High Wing, som er en del af en ny ZTK Performance-pakke (med Michelin Pilot Sport Cup 2-dæk og særlig opsætning af den adaptive undervogn, Magnetic Ride Control), skal give den stærke Corvette overlegent greb og præcision på racerbanen som på vejen. Corvette ZR1 er den første bil under Chevrolet-mærket med en frontspoiler, som giver downforce, altså et vægtmæssigt ekstra tryk mod asfalten med stigende fart. Den store hækvinge genererer i sig selv omkring 431 kilo downforce.

hedr
Artiklen fortsætter under billedet
Corvette ZR1
Her bag rattet finder man enten en manuel gearkasse med syv trin, noget ellers kun Porsche byder på, eller som noget helt nyt en automatgearkasse Foto : PR

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen