Berlingske Business
17:40På gensyn i morgen

Nu kommer Hyundais nye brint-SUV uden navn

Hyundai Fuel Cell
Hyundais seneste designkendetegn, Cascading Grille, den smeltende grill, vil være at finde også på produktionsudgaven, som præsenteres i starten af 2018 Foto:

Hyundai står bag en af de tre brintbiler, der lige nu kører i Danmark, ix35 Fuel Cell. Den trænger til en afløser, og den har koreanerne nu løftet sløret for – i nær-produktionsform i hvert fald. Den nye SUV, endnu uden navn, bliver markant stærkere og mere effektiv end sin forgænger

Det ville være naturligt, at Hyundais næste brintbil skulle baseres på SUV-modellen Tucson. Koreanernes nuværende model med brint i tanken, ix35 Fuel Cell, er trods alt en brintudgave af Tucson-forgængeren ix35. Men Hyundai har andre planer, og i stedet for Tucson som basis, springer de videre til en helt ny SUV, som i første omgang udelukkende kommer med brændselscelle og brint i tanken.

Hyundai kalder den for næste generations brintbil, og de undlader helt at give den et navn endnu. Produktionsudgaven har dog allerede premiere i starten af 2018, så det vi ser på billederne her og nu, det kommer ikke til at undergå en voldsom forandring.

Brintbilen i mellemstort SUV-format har intet til fælles med Tucson. Den er tværtimod klart inspireret af den nye Kona, den kompakte SUV, men med et mere voksent og ikke helt så legesygt design. De smalle forlygter og grillen er ikke til at tage fejl af. Interiørdesignet vil vi ikke kalde selvstændigt på samme måde; det er nok den første ret åbenlyse kopi af instrumentbordsdesignet i Mercedes-Benz’ E-Klasse med to store skærme, som står side om side under en stor ‘markise’.

13BILHEDR-090933.jpg

Men vi medgiver, at det kan være svært at komme på nye idéer til, hvordan det kan gøres meget bedre med den nuværende displayteknologi.
Den nye brint-SUV bliver en stærkt forbedret og mere effektiv bil, lover Hyundai. Fire grundpiller er sat i jorden for at gøre den markant bedre end ix35 Fuel Cell, der i 2013 blev den første serieproducerede brintbil: ydelse, holdbarhed, systemeffektivitet og brintens energitæthed i tankene.

I forhold til ix35 Fuel Cell bliver den nye SUV med fjerde generations teknologi 20 procent stærkere, og det er lig med en ydelse på 163 hk fra elmotoren. Motoren skulle også være nemmere at starte i områder med meget lave temperaturer – næppe rigtig interessant i forhold til de milde danske vintre.

Langtidsholdbarheden forlænges med en ny katalysatorteknologi.

Et forbedret brændselscellesystem højner effektivitetsniveauet til 60 procent fra 55,3 procent i ix35 Fuel Cell.

For hvert kilo brint man hælder i tanken, går altså ‘blot’ 0,4 kilo til spilde. Rækkevidden på en optankning ligger på 800 kilometer, men det er målt i forhold til den gamle europæiske målemetode NEDC, så det tal vil ændre sig.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
ccc


Apropos tanke, så er der nu tre identiske tanke til brint i stedet for to af forskellig størrelse. Tankene er mindre, men kan indeholde mere brint i kraft af tyndere vægge og ændret opbygning.

Produktionen af brintbiler er endnu meget lille i forhold til biler på el og biler med forbrændingsmotor, og før en eksplosiv udvidelse af nettet af brinttankstationer, fx 10 i Danmark i dag, og en mere omfattende produktion af biler kommer op at køre, forbliver biler med brændselscelle uden for rækkevidde for andre end offentlige institutioner og firmaer med en miljømæssig profil.

En af de næste brikker, som falder på plads i Hyundais nye strategi for at lancere mere miljøvenlige biler og biler med alternative drivlinjer, er en fuldelektrisk udgave af den nye Kona, som har premiere i første halvår 2018. Rækkevidden bliver, i teorien, 390 kilometer på en opladning.

13BILHEDR-092421.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen