Berlingske Business
16:51Robert Uggla: Vi skal investere til alles bedste

Nu bliver brændstofmålingerne endelig realistiske

Honda Civic diesel
Honda står frem med et forbrugstal efter den nye WLTP-norm, som fra september bruges til at give mere realistiske tal Foto:

En ny norm, WLTP, til fastsættelse af personbilers brændstofforbrug introduceres i september, og den nye metode skulle forholde sig mere realistisk til forbrugernes egentlige måde at køre bil på. Honda er blandt de første til at melde nye forbrugstal ud

Hvis du har købt en ny bil i løbet af de sidste mange år, så er sandsynligheden for, at du er skuffet over brændstofforbruget stor. Hvis du ikke ligefrem har været skuffet, har du nok alligevel tænkt over, at forbruget var højere end det, der stod i brochuren. Det er fordi, din bils gennemsnitsforbrug er mere fantasi, end det er realitet – målt og udregnet i et laboratorium efter NEDC-normen, New European Driving Cycle. Længere kommer man ikke fra den hverdag, du har med din bil, for det regner ikke i laboratoriet, og der er heller ikke køkørsel i laboratoriet. Så meget få biler og dermed meget få bilister har kunnet nå de oplyste forbrug.


Fra september kasseres NEDC, og vi bliver præsenteret for WLTP –Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Bestemt ikke et nemmere navn, men, forhåbentlig, en mere realistisk målemetode, hvor bilerne testet bl.a. med højere fart. WLTP er udviklet ud fra data indsamlet i hele verden i realistiske omgivelser, hedder det. Vi glæder os til at se tal for nogle af de udbredte trecylindrede motorer med turbo i større biler – ja, vi glæder os generelt til at se tal og efterprøve dem i virkeligheden.

Ford Fiesta
For abonnenter LÆS MERE : Disse minibiler du kan privatlease lige nu
Artiklen fortsætter under billedet
Honda Civic diesel
Den opgraderede motor har samme ydelse som i den gamle Civic, 120 hk og 300 Nm, men vibrationsniveauet og gangkulturen er forbedret Foto : PR


Hvad WLTP fører med sig af tal, er stadig et åbent spørgsmål hos næsten alle bilproducenter, selv om september virkelig er ved at nærme sig. Opel har siden 2016 offentliggjort WLTP-forbrug for flere af sine nye modeller, men målingerne ligger på en underside af hjemmesiden og ikke på de officielle prislister.
Honda vil nu også være blandt de første, offentliggøre et positivt tal og få (god) omtale. Japanerne har WLTP-gennemsnitforbruget for sin ny Civic med 1,6-liters dieselmotor klar, og det i god tid før motorvarianten kommer på markedet: i Europa fra marts næste år.


Honda-ingeniørerne filer og forfiner for at få i-DTEC-motoren, overtaget fra den tidligere Civic, til at ramme 27 km/l og en CO2-udledning på 99 gram/km målt efter den nye norm. Lavere friktion mellem motorens bevægelige dele og nye tekniske finesser er nogle af knebene. 27 km/l er et pænt tal selv efter den gamle norm, hvor fx VW Golf 1,6 TDI med 115 hk går 24,4 km/l. Om den nye norm allerede her viser sig at være en tvivlsom forbedring, eller om Hondas ingeniører bare er dygtige, ja, det kræver et realitetstjek. Men altså tidligst i marts 2018, når Civic frigives med dieselmotor.


Dieselmotoren er livsfarlig og grunden til at bladene falder af træerne, hvis man skal tro visse medier. Ja, gamle dieselmotorer og helt sikkert også mange dieselmotorer i nye biler udleder giftstoffer i alarmerende grad. Men det er et spørgsmål om, at producenterne bruger de effektive systemer, som allerede findes på markedet. Dyrere, men med en voldsom effekt, så dieselmotoren stadig har sin gang på jord.

30BILHEDR-140032.jpg


Honda har derfor også brugt udviklingskroner på nye måder at formindske udledningen på. En såkaldt NOx Storage Converter med ædle metaller fanger og lagrer partiklerne, og partiklerne brændes så senere af – på det mest optimale tidspunkt. Honda siger, at Civic diesel også er en af de første biler målt og valideret efter Real Driving Emissions-metoden (RDE), som går ud på at måle NOx- og andre partikler under virkelige betingelser. Proceduren, som vi tidligere på sommeren har skrevet om her på Blog om Biler, er helt i gennem realistisk, men alle målinger vil være forskellige alt efter tid, sted, vejr, trafik og mange andre faktorer.


Dieselmotoren i Civic, som bliver et alternativ til de to benzinmotorer på programmet i dag (129 og 182 hk), har 120 hk og 300 Nm, præcis som i den tidligere version. Støj og vibrationer skulle være reduceret, gangkulturen skulle være forbedret. Motoren vil kunne fås i både Civic hatchback og Civic sedan.


Kort tid efter den nye motor finder vej til Civic, kommer den japanske kompaktmodel også som klassens første med en ny 9-trins automatgearkasse. Da en trinløs CVT-gearkasse i dag bruges som automatgearkasse i Civic med benzinmotor, kan den nye gearkasse muligvis kun kobles sammen med dieselmotoren.

Peugeot 5008 2017

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen