Berlingske Business
12:35Fingerprint Cards-aktien køler af efter nedtoning af købschance

Mikrobilerne invaderede top 20 i september, men uroen om afgifter kostede dyrt

Volkswagen Up
Tilbage i toppen - for en stund, i hvert fald. Uroen om registreringsafgiften i september fik salget af nye biler til at falde markant, men mange danskere skyndte sig at købe en mikrobil som Volkswagen Up, før de stiger i pris i dag, den 3. oktober. Up blev septembers nummer et med omkring 900 solgte

De uafklarede bilafgifter fik i september salget af nye biler til at tage et kraftigt dyk, så månedens salg lå 22,2 procent under september sidste år. De fire mest sælgende biler var helt små mikrobiler, som stiger efter indførslen af de ændrede afgifter.

September måneds mest solgte bil er en gammel kending. Volkswagens mikrobil Up var flyttet nærmest permanent ind på førstepladsen over danskernes favoritkøb hos bilforhandlerne, før mange begyndte at søge mod større modeller, og i den forgangne måned var den så tilbage på toppen med 891 eksemplarer. Men det kommer næppe til at ske igen, for grunden til dens førsteplads - og at tre andre mikrobiler følger efter på plads to til fire (Peugeot 108 771 eksemplarer, Toyota Aygo 741 eksemplarer og Citroën C1 686 eksemplarer) - er simpel. Fra i dag, den 3. oktober, bliver mikrobilerne dyrere at købe, fordi de nye bilafgifter favoriserer biler med mere sikkerhedsudstyr og bedre resultater i crashtest.

Årets Bil 2018


Det er fra få hundrede kroner til omkring 8.000 kr., de mindste biler bliver dyrere, og flere importører har holdt brandudsalg på mikrobiler fra beskeden om omlægningen kom den 21. september - for at få de gamle priser, eller udsalgspriser, skal bilen indregistreres senest i går, 2. oktober, og mange mikrobilshungrende danskere, som ikke bare kan finde 30.-50.000 kr. mere til en bil i den den større miniklasse, slog altså til i september. Som bilimportør var det alligevel smart at få ryddet op i lagerbeholdningen af mikrobiler.

13BILHEDR-090222.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Opel Insignia
Den største bil i top 20 i september var Opel Insignia, som indtog plads nummer 19 med omkring 200 styk Foto : unknown


Salget generelt led selvfølgelig under den måned, regeringen og DF brugte på at finde et kompromis omkring registreringsafgiften. Bilforhandlere og importører meldte i løbet af september om få kunder i butikkerne, og når man ser, at mikrobilerne stod for op mod 35 procent af alle solgte personbiler i september (og tog 10 ud af 20 pladser i top 20), så har der været stille hos rigtig mange bilforhandlere, hvor bilmodellerne er større. I forhold til september 2016 var der et fald på 22,2 procent fra 18.477 til 14.371 biler, hvilket svarer nogenlunde til septembersalget i 2014.

27BILHEDR-145651.jpg


I august måned i år, den måned hvor regeringen pludselig kom med en udmelding om afgiftsændringer, var salget på 15.301 biler, mens en måned som maj så et salg på hele 22.283 biler. Ud af de 10 biler i top 20, som ikke tilhører de mindste biler, var der fire større biler - Volkswagen Golf som nummer syv med 454 biler (et muligt boom i privatleasing før omlægningen), Nissan Qashqai på plads 13 med 332 biler (faceliftet model lanceret), den store firmabil Opel Insignia på plads 19 med 219 biler (har også kørt som attraktiv privatleasing) og Toyota Auris på plads 20 med 216 eksemplarer (populær som prisbillig hybridbil).

Subaru WRX STi Final Edition


Af skæve og spændende biler, enten fordi de altid sælges i få eksemplarer eller bare fordi de stikker ud, finder vi i september-salget en enkelt Mercedes-Benz G-Klasse, et styk af den åbne SL fra samme mærke, en Kia Soul (elbil), to Maserati Ghibli, tre Seat Alhambra, tre Smart ForFour, en Subura WRX STi og en Subaru BRZ.

VW Golf GTE
Artiklen fortsætter under billedet
Mercedes-Benz SL
Blandt de mere specielle biler i september er et enkelt eksemplar af Mercedes-Benz SL, en stor luksusroadster Foto : PR Daimler AG - Global Communica

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen