Berlingske Business

Mercedes AMG GLC 63 er klassens monstertruck

09BILHEDR-121918.jpg
Den nye Mercedes-AMG GCL 63

Mercedes-AMG giver Audi og BMW fingeren, og det er ikke en tommeltot, men den midterste.

De nye AMG GLC 63 og GLC 63 S, den første en reel SUV og den anden en endnu mere tidstypisk SUV-coupé, har så meget styrke under motorhjelmen, at de langt overgår alle konkurrenter.

Selv den stærkeste udgave af Audi Q5, SQ5, kommer til at minde om en symaskine med sine 354 hk: AMG GLC 63-modellerne har henholdvis 476 hk og 510 hk med den højeste ydelse gældende for S-versionen.

hedr

Mercedes-AMG GLC 63-modellerne sigter i stedet højere end Audi og BMW. Direkte mod Porsche Macan Turbo, som dog selv med Performance-pakke kun kører med 440 hk, og Maserati Levante, som indtil videre blot når til 430 hk.

Det er et reelt hul i markedet, Mercedes-AMG går efter at fylde.

I klassen over – med den større GLE – er de helt hidsige modeller mere reglen end undtagelsen, så det er helt forståeligt, at Mercedes-AMG nu tager skridtet med GLC 63 og GLC 63 Coupé.

Hvis ikke Audi allerede er i gang med en RS Q5, og BMW arbejder på en M-udgave af den kommende X3, så er det på tide, de starter projekterne op.

26BILHEDR-202749.jpg

4X4 til 100 på 3,8 sek.

De nye AMG-modeller bliver grænseoverskridende hurtige. Den hurtigste, GLC 63 S (både den regulære SUV og coupéen), sætter med sit dynamiske Performance 4Matic-firehjulstræk og Speedshift-automatgearkassen med ni trin en 0-100-tid på 3,8 sekunder. Det er en tid, der ligger på linje med sportsvognen AMG GT S med samme motor, hvilket peger på et omfattende ingeniørarbejde, men også firehjulstrækkets effektivitet.

Den tidligere omtalte Audi SQ5? 5,4 sekunder fra 0-100 km/t. I bilernes verden en voldsom forskel.

Og hvilken motor de to kører med. Den er godt nok ikke på 6,2 liter, som det store muskelbundt i tidligere (savnede) AMG-modeller, men stadig en bralrende V8 på 3.982 cm3 med dobbelt turbo. Uden S har den altså 476 hk og 650 Nm, med S yder motoren 510 hk og 700 Nm.

26BILHEDR-152713.jpg

AMG GLC 63 er pakket med teknologi og variationsmuligheder. En specialtunet luftundervogn, et væld af køreprogrammer og fartafhængig servostyring. De nye AMG-modeller er desuden pakket med den bredere bagaksel fra E 63 – og så har de som den første AMG-modeller, efter AMG GT, den såkaldte Panamericana-grill med de store ribber. Frygtindgydende udtryk til frygtindgydende kræfter. BEK

Trump

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen