Berlingske Business

Makeover til Mini

hedr
Efter fire år med den nyeste udgave af Mini hatchback er tiden inde til opdateringer - og de rammer også Mini hatchback med fem døre og den åbne Mini Cabriolet. Man skal være kender for at kunne se forskellene, men Mini har givet bilerne en hel del mindre forbedringer og ændringer Foto:

Med fire år på bagen er det tid til facelift til den britiske luksusmini. De designmæssige ændringer er begrænsede, men der er ny måder at individualisere på og nye gearkasser

I de glade 60’ere var det at køre Mini ingen luksus – den mikroskopiske brite var genial basistransport for familier, par og singler i alle aldre og indkomstgrupper. Det var dengang, for da BMW overtog og i 2000 lancerede den nye Mini, blev den lille brite pludselig en dyr luksusbil. Rigtigt set af tyskerne, for der er penge i luksus i lommestørrelse, når brandet er det rigtige.

Tredje generation af den nye Mini, når vi altså bruger tidsregningen begyndende i 2000, kom i slutningen af 2013, og her tog maksimeringen af den lille bil igen fart – den blev større, langt mere komfortabel og langt mere luksuriøs. Nu maksimerer Mini igen med et facelift af den fire år gamle model. Hvis man er nødt til at lade som om, man kan se at Mini hatchback med tre og fem døre (og Mini Cabriolet) har fået et facelift, er man undskyldt. Mini har i den grad holdt sig i skindet med så minimale designændringer, at ejere af en årgang 2014 stadig vil kunne slippe af sted med at sige, at de kører i seneste udgave.

07BILHEDR-121229.jpg


Union Jack i baglygterne

Her er ingen nye former på lygterne, ingen bredere grill og ingen massive ændringer i kabinen. Her er til gengæld forfinelse af en masse elementer, og hvor den i forvejen deler en masse med mindre BMW-modeller som 2 Active Tourer, deler den nu også noget med de helt store BMW-modeller: coveret til motoren er lavet af rester fra produktionen af kulfiberforstærket plast til biler som 7-serien.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Der flages. I baglygterne på udgaver med LED-forlygter lyser det engelske flag, Union Jack, op. Meget få mærker kan tillade sig den slags næsten nationalistiske statements, og Mini er bestemt et af dem med en stærk britisk historie Foto : PR


Investerer man i LED-forlygter til sin nye Mini, og her er nu to forbedrede systemer med højere lysstyrke at vælge mellem, vil bilens britiske herkomst for alvor lyse op. Helt bogstaveligt, faktisk, for med enten det statiske LED-lyssystem eller de adaptive LED-forlygter kommer Mini’en nu med baglygter, der lyser op med samme mønster som det britiske flag, Union Jack. Mini har brugt det for nylig på en konceptudgave af Mini John Cooper Works, men nu ruller flaget i baglygterne altså ud i trafikken. Der er selvfølgelig stadig mulighed for at putte Union Jack (og mange andre symboler) på sidespejle, tag, motorhjelm, indstigningslister, paneler og mange andre steder – Mini sælger på individualisering, og det er der ikke blevet mindre af. Blandt andet kan man nu bestille listen omkring grillen og ringene omkring for- og baglygter i blank sort (Piano Black Exterior).

Individualiseringen går helt amok i den kun let ændrede kabine, hvor der er nye knapper på rattet og knapperne til køreindstillingerne vandrer fra en ring omkring gearstangen til rækken af “toggle switches” i midterkonsollen. På en dedikeret hjemmeside (www.yours-customised.mini) kan man nu skabe sine egne mønstre på fx panelet foran passageren og vælge mellem forskellige overflader, LED-velkomstlys og meget andet, som produceres ved hjælp af en 3D-printer.

hedr


Ny dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin

De tre mini-modeller taber en smule vægt takket være optimering af motorerne, som igen sænker forbrug og CO2-udledning med op til fem procent. Motorerne er de samme som før, bortset fra at Mini One-modellerne har en større motorkapacitet på 1,5 liter (motoren var på 1,2 liter i den gamle) – den tilbydes i den nuværende model i Danmark kun i hatchback med fem døre, men umiddelbart falder den væk i det danske modelprogram.
I stedet starter modelprogrammet med Cooper med 1,5-liters trecylindret motor med 136 hk, og over den lille Cooper S med 2-liters motor med 192 hk. Dieselmodellerne Cooper D og Cooper SD yder 116 og 170 hk. Alle motorer kører med højere tryk på indsprøjtningen og ændret turboladning.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
De opdaterede motorer er lettere og op til 5 procent mere brændstoføkonomiske. I Mini One stiger motorstørrelsen fra 1,2 til 1,5 liter. Coveret over motoren er nu i kulfiberforstærket plast - som stammer fra rester fra produktionen af materialet til de større BMW-modeller som 7-serien Foto : PR www.guenterschmied.com


Den største ændring er tilføjelsen af en ny dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin (manuel med seks trin er standard), som erstatter automatgearkassen med seks trin til Mini Cooper, Mini Cooper S og Mini Cooper D (den blev faktisk introduceret i slutningen af sidste år i den gamle udgave). Gearkassen byder på hurtigere skift end den gamle, og den fås i en sportsudgave med skiftepaler på rattet til Cooper S-udgaven. En ny automatgearkasse med otte trin er nu standard i Mini Cooper SD.

De danske startpriser er allerede på plads: Mini hatchback med tre døre fra 247.000 kr., Mini hatchback med fem døre fra 259.800 kr. og Mini Cabriolet fra 312.300 kr.

hedr
Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Individualisering har alle dage været en stor styrke for Mini, og nu går det britiske mærke et skridt videre. Kunderne kan nu skabe egne mønstre, kombinere dem med forskellige overfladeteksturer eller LED-belysning. Det hele skabes på en dedikeret hjemmeside og produceres ved hjælp af en 3D-printer Foto : PR www.guenterschmied.com

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen