Berlingske Business

Lyntest: Peugeot 208 er danskernes favoritbil

04BILHEDR-140956-605.jpg
Peugeot 208 blev Danmarks mest solgte bil i 2017 på en cocktail af tidløst design, højt udstyrsniveau, forrygende dieselmotorer og skarpe priser. Foto: Bertel H. Jensen.

I 2017 var Peugeot 208 kongerigets mest solgte bil. Vi gentester publikumsfavoritten for at se, om den stadig har, hvad der skal til.

Peugeot 208 er – stadig – Danmarks mest solgte bil. Og det endda til trods for, at der stort set ikke er sket noget med bilen i årevis. Den ser ud i dag, nøjagtig som den gjorde i 2014. Og godt det samme, for hvorfor dog lave om på noget, der lader til at ramme nøjagtig midt i skiven, hvad angår de danske bilkøberes præferencer? Den følger den lidt uortodokse salgskurve som den gamle version af Volvo XC60. Den sælger bedre og bedre for hvert år, der går.

18BILHEDR-105658.jpg

Hvad virker?

Om Peugeot 208 ud over at være den mest populære er Danmarks bedste bil, er straks mere til diskussion, for det er bestemt en bil, der kunne imponere mere på mange områder.

Men det er nok med 208’eren, som det er med Rasmus Seebach: Spørger man musik­anmeldere og andre feinschmeckere, vil de fleste sige, at Seebach juniors musik er kalorielet og uinspirerende, men kigger man på hitlisterne og lokalradioerne, lader den brede befolkning til at have et noget andet syn på den unge herre.

Ligesådan med Peugeot 208.

Med kvaliteter som friskt design, forrygende kampagnepriser og en dieseludgave mere sparsommelig end Joachim von And sidst på måneden taler den et sprog, den almindelige bilkøber kan forstå.

Hvad kunne være bedre?

Der kunne sagtens være lækrere materialer i interiøret, og indretningen af kabinen er heller ikke helt så gennemtænkt, som man kunne ønske sig det. At touchskærmen er blød og virker billig, lader til at være mindre vigtigt for forbrugerne, så længe man kan få Apple car­play på den uden merpris, og de lidt nærige køreegenskaber lader til at blive skubbet i baggrunden i lyset fra soltaget. Det siger i virkeligheden en del om, hvordan bilkøbere tænker – og producenter ikke gør. Læg dertil, at kopholdernes placering inviterer til kaffepletter på sædet, og Peugeot 208 er ikke en fejlfri affære.

Artiklen fortsætter under billedet
04BILHEDR-140957-329.jpg
Kabinen er elegant designet, men materialer og funktionalitet er ikke længere klasseledende. Foto: Bertel H. Jensen

Er den noget for dig?

Til den enlige pendler er en dieselmotoriseret Peugeot 208 tæt på at være det ultimative bilkøb. Vi beviste for år tilbage, at vi kunne køre til Amsterdam og retur med et forbrug på +30 km/l. Det er sparsommelighed på hjul.

Læg dertil, at dens design stadig fremstår funky, og dens »værdi for pengene«-faktor er decideret forrygende, og Peugeot 208 taler faktisk til en stor skare af bilkøbere. Hvilket salgstallene også viser.

Så nej – det er ikke Danmarks bedste bil, og den er heller ikke klassevinder. Men den har momentum og en pris, der gør den umulig at komme udenom.

18BILHEDR-172517.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen