Berlingske Business

Lyntest: Hyundais Fastback ligner ganske enkelt et fejlskud

02BILHEDR-132557-917.jpg

Fastback-formatet synes som et dyrt og relativt ligegyldigt knopskud på i30-familien, og det indtryk ændrer en test af bilen ikke på.

Hyundai i30 har konsolideret sig som en solid spiller i Golf-klassen. Designet er enkelt, men gennemført, indretningen er i orden, udstyrsniveauet godt, og køreegenskaberne er helt på højde med konkurrenterne i klassen.

Hyundai i30 er et attraktivt alternativ i klassen og ser ud til at være kommet for at blive. Det må man ikke nødvendigvis håbe bliver tilfældet for den sydkoreanske knopskydning, der hedder Fastback til efternavn. Lige så meget som ideen bag i30 Fastback på overfladen giver mening, lige så lidt fungerer den i praksis. Den ekstra plads mærker man ikke meget til, og designet lykkes subjektivt set hverken som sedan eller coupé.

Den ender med at ligne en højrøvet sedan, og det betyder i praksis, at den ender som et halvkikset bud på et karrosseriformat, som de danske købere for længst har dømt ude.

Artiklen fortsætter under billedet
02BILHEDR-132548-259.jpg

Hvad virker?

Kabinen er forrygende. Når man sidder bag rattet, er man på afstand af det ydre design, og så er det stadig en i30, som er både køn og velkørende. Og så leverer fastbacken 55 liter mere i bagagerummet, som har en tophængslet klap, der giver gode adgangsforhold.

SMS imens du køre bil

Hvad virker ikke?

Fastback ligner ganske enkelt et fejlskud. Når man så derudover bliver afkrævet 20.000 kr. ekstra i forhold til en i30 hatchback med samme motorisering og udstyrsniveau. Det gør det meget svært at se appellen. Måske får Hyundai styr på det i senere udgaver, men som den ser ud i dag, må det være en bedre idé at holde sig til en »rigtig« i30 og så bruge sine ekstra 20.000 kr. på eksempelvis et automatgear. Eller en familieferie til Mallorca.

Artiklen fortsætter under billedet
02BILHEDR-132542-370.jpg

Er den noget for dig?

Med mindre du elsker ideen om at have en Fastback (et navn der klinger af klassisk sportsvogn og et liv i overhalingsbanen), så har jeg svært ved at se, hvem det er, der skal smide 20.000 kr. for 55 liter ekstra bagageplads. Men nu er design jo en subjektiv størrelse, så er du vild med det højrøvede look, skal du bare mærke efter nede i maven, om det er 20.000 kr. værd. Er svaret ja, kan du roligt og med god samvittighed sætte en underskrift på slutsedlen. Bare ikke familien får nys om, at det har kostet en tur til Mallorca.

Artiklen fortsætter under billedet
02BILHEDR-132543-074.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen