Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Lotus og Volvo nu under samme kinesiske ejerskab

Lotus Evora
Det britiske sportsvognsmærke Lotus er nu ejet af det kinesiske Geely Holding. Den tidligere ejer var malaysisk, og et malaysisk firma beholder 49 procent af aktierne Foto:

Kinesiske Geely overtager det britiske sportsvognsmærke fra malaysiske Proton. Geely ejer i forvejen Volvo

Colin Chapman er kendt som manden, som var besat af vægt. Han var i 1952 en af hovedmændene bag grundlæggelsen af det britiske sportsvognsmærke Lotus, og fra starten lød mantraet “gør det simpelt og tilføj så lethed.” Klassikere som Esprit og Europa er yderst kompakte, men meget kompetente sportsvogne, som med udgangspunkt i filosofien om lethed kan køre om hjørner med langt stærkere sportsvogne fra samtiden. Lotus’ sportsvogne er den dag i dag stadig blandt de letteste anvendelige sportsvogne til brug på gade (og bane).

17BILHEDR-090113.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Lotus Evora
Evolution har været devisen hos Lotus i mange år under malyasisk ejerskab. Topmodellen Evora er fra 2008, men er konstant blevet opdateret, bl.a. med denne GT 430. Foto : PR


Det er dog længe siden, firmaet har været på britiske hænder. Den seneste ejer er firma i den malaysiske bilproducent Protons regi, og nu er en aftale faldet på plads om salget af 51 procent af Lotus til det kinesiske selskab Geely Holding. Geely Holding er ikke et hvilken som helst firma. Geely er et førende kinesisk bilmærke, men også ejer af Volvo. Som Volvo har blomstret og været tilladt stor frihed på udviklingsfronten, inklusive en massiv økonomisk backup, så er det forventingen, at Lotus vil få samme frihed - en frihed som langt fra har været total under den tidligere ejer.

Artiklen fortsætter under billedet
Volvo XC90 T8 R-design
Geely ejer i forvejen bl.a. Volvo, som i den grad er blomstret under kinesisk ejerskab - svenskerne har fået stor frihed til gengæld for deling af nye teknologier og platforme med moderfirmaet Foto : PR


At Lotus ikke har sendt en komplet ny model på markedet siden introduktionen af Evora i 2008 fortæller om en dvaletilstand, Colin Chapman næppe ville være komfortabel ved. Den nye bestyrelsesformand i Lotus, Daniel Donghui Li fra Geely, har aggressive planer for sportsvognsmærkets fremtid: “Med den endelige overtagelse ser vi nu frem til at samarbejde med vores nye partnere for at gøre Lotus til et mærke, som er konkurrencedygtigt på den globale scene og til en velrenommeret leder på markedet for sportsvogne. Vi er ekstremt overbeviste om, at Lotus vil overgå forventningerne i industrien og blandt kunder i den nærmeste fremtid.”

hedr
Artiklen fortsætter under billedet
Link and Co
Geely bruger teknik udviklet af Volvo, og i samarbejde med Volvo, til at udvikle et nyt bilmærke kaldet Lynk and Co. med fokus på abonnement og ikke ejerskab Foto : PR


En del af Geelys plan med at overtage Lotus, som det har været med Volvo, er at gøre brug af de teknologier og den teknik, som udvikles i det britiske sportsvognsmærkes regi. Før ejerskiftet var en produktudvidelse med en åben udgave af Evora på tale, mens en crossover tidligere har været i støbeskeen for til sidst at blive skrinlagt - med Geelys overtagelse er alle muligheder åbne.

VW Golf GTE

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen