Berlingske Business

Langt flere trafikdræbte motorcyklister i 2018

hedr
En typisk motorcykelulykke: motorcyklisten opdager for sent, at en bilist skal svinge til venstre. For høj fart er en faktor i mange af ulykkerne. Foto:

I de første seks måneder af 2018 har 10 motorcyklister mistet livet på danske veje

Med det gode vejr kommer ikke kun cabrioleter og klassiske biler ud på de danske veje, men også rigtig mange motorcykler, som har stået til opbevaring siden efteråret. Det gode sommervejr giver i år motorcyklisterne perfekte vilkår, men en opgørelse fra Vejdirektoratet viser samtidig en stor stigning i antallet af motorcyklister, som bliver dræbt i trafikuheld. I hele 2017 blev 11 motorcyklister dræbt på de danske veje, men det gode vejr og flere timer på vejen fører tilsyneladende flere uheld med sig, for allerede i de første seks måneder af 2018 er antallet af dræbte motorcyklister nået op på 10.

Godt vejr og mere køretid er dog ikke de eneste faktorer, når det kommer til stigningen, forklarer pressemedarbejder hos Rådet for Større Trafiksikkerhed, Jeppe Holm Gudmandsen: »Det er bekymrende, at der er sket så mange dødsulykker i år. Selv om de fleste motorcyklister kører pænt, er meldingen fra politiet, at flere af ulykkerne skyldes for høj fart på motorcyklen. Af erfaring ved vi, at for høj fart kan bidrage til, at en bilist kan fejlvurdere hastighed og afstand eller måske helt overse motorcyklisten og derfor ikke overholder sin vigepligt. Det gør ulykkerne endnu mere tragiske, fordi de med stor sandsynlighed kunne have været undgået.«

Motorcyklisterne opfordres til at tage ansvar i trafikken

Danmarks største klub for motorcyklister, MC Touring Club med cirka 38.000 medlemmer, holder løbende øje med statistikken og opfordrer medlemmer og andre motorcyklister til at tage ansvar i trafikken: »Som motorcyklist er man nødt til selv at tage ansvaret for sin egen sikkerhed i trafikken. Man skal sikre sig, at man bliver set, og man skal være meget opmærksom på sin hastighed, for selvom vi også opfordrer bilisterne til at holde ekstra øje med motorcyklisterne, ved vi af erfaring, at vi kan være lette at overse,« siger Lene Michelsen, næstformand i MC Touring Club.

De mest typiske ulykker, hvor motorcyklister er involveret, sker i sammenstød med biler, bl.a. når bilister skal dreje og overser en modkørende motorcyklist (ofte kører motorcyklisten med for høj fart) og når en motorcyklist kører op i en holdende bil.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen