Berlingske Business
07:36Maersk Drilling indgår flerårig allianceaftale med norsk firma

Kunderne vendte tilbage i oktober - 18.557 nye personbiler på gaden

VW Golf
I top i oktober. Volkswagen er bedst sælgende bilmærke i Danmark med en markedsandel på 13,3 procent, og Danmarks bedst sælgende bil i oktober kommer også fra det tyske mærke, nemlig den kompakte Golf Foto:

Med den ændrede registreringsafgift fra 3. oktober fik de danske bilforhandlere igen gang i hjulene. Den mest solgte bil i oktober var Volkswagen Golf med 740 eksemplarer

Efter en for bilbranchen lidt for spændende september måned, hvor regeringens forhandling om ændring af registreringsafgiften og efterfølgende stilstand frem mod implementeringen af de ændrede afgifter den 3. oktober satte tydeligt præg på salget af nye biler, blev tilstanden nogenlunde stabiliseret i oktober måned. Salget steg fra septembers 14.371 personbiler til 18.557 styk i oktober. Selv om den usikre september har kostet branchen dyrt, er det samlede bilsalg i Danmark alligevel rigtig godt kørende.

29BILHEDR-120456.jpg


”De sidste 10 ugers debat om bilafgifterne har naturligvis påvirket salget markant, men alligevel er bilsalget i år efter 10 måneder på niveau med sidste års rekord. Til og med oktober er der kommet 187.231 nye personbiler på de danske veje, hvilket stort set er det samme som sidste års 185.524,” siger Gunni Mikkelsen, direktør i De Danske Bilimportører.
Det kunne være være højere, og det skyldes ikke kun at salget dalede i september, men også at leasingmarkedet har været, og til dels stadig er, præget af usikkerhed, så leasing faldt fra de normale cirka 44 procent af markedet for nye personbiler til cirka 30 procent i oktober - og privatleasing faldt i høj grad, da bilimportørerne stort set lukkede ned for muligheden for at beregne nye priser. Mange bilmærker er efter oktober igen i gang med privatleasing, mange med uændrede eller kun lidt højere priser, så november måned kan derfor vise sig som en måned med højere salg end normalt.

05BILHEDR-080418.jpg


Den mest solgte bil i oktober var Volkswagen Golf, som med 740 eksemplarer ligger flere end 100 eksemplarer foran listens nummer to, en anden Volkswagen - Up med 634 eksemplarer. Volkswagen var også det mest solgte bilmærke i Danmark i oktober med i alt 2.461 biler og en markedsandel på 13,3 procent - foran Peugeot, som solgte 1.772 biler svarende til en markedsandel på 9,5 procent. Peugeot står også for plads nummer tre på listen over de mest solgte biler med 601 styk af minibilen 208. Toyota solgte 1.573 personbiler på plads nummer tre og har i oktober en markedsandel på 8,5 procent, og det er i den grad minibilen Yaris, der trækker læsset med 476 eksemplarer, altså godt en tredjedel af mærkets samlede salg.

05BILHEDR-133436.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Volkswagen Golf
På listen over biler, der kun er solgt i et enkelt eksemplar i oktober, finder man bl.a. Ford Ka+, DS 4 og Peugeot 508. Det er utilfredsstillende lave tal, men Peugeot er heldigvis klar med en ny 508 til næste år Foto : PR


I den modsatte ende af statistikken, hvor der er solgt et enkelt eksemplar af diverse bilmodeller i oktober, finder man Range Rover Velar, Maserati Levante, Maserati Ghiblin Jeep Renegade, SsangYong Rexton, BMW X4 og modeller som Toyota Land Cruiser, DS 4 og Peugeot 508. Bedre burde det se ud for en bil som Ford Ka+, som kom på markedet sidste år, men salget er stort set gået i stå med tre styk i oktober. Bilen er simpelthen for dyr.

web

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen