Berlingske Business

Koreansk el-bils baghold

hedr
Kia Niro EV Concept er Kias bud på en el-bil med en radius på næsten 400 km og en el-motor på lidt over 200 hk. Den kan være markedsklar allerede i 2019. Foto: PR

Med en rækkevidde på små 400 km viser Kia nyt el-bils-koncept i USA. Den hedder Niro EV og skulle være markedsklar allerede i 2019.

Udviklingen flyver afsted indenfor bilindustrien, og intet sted blomstrer nyhederne mere end på CES-messen i Las Vegas i disse dage. Det er i virkeligheden en messe for forbrugerelektronik som mobiltelefoner, fladskærmsfjernsyn og husholdningsrobotter, men i takt med el-bilens indtog på markedet, har de også indtaget CED-messen.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
El-bilen er udlagt som SUV, og det er da også den bilklasse kunderne allerhelst vil have lige nu. Foto: PR
06BILHEDR-152155.jpg

De koreanske bilproducenter er stærkt repræsenteret i år, og mens Hyundai viser deres nye brintbil Nexo, viser Kia et koncept til den næste Niro, der skulle være markedsklar allerede i 2019. Designet er et SUV-design med høj indstigningshøjde, og indenfor viser Kia en masse futuristiske kabineløsninger, som vi næppe får glæde af i den endelige bil. Men visionerne står i kø – med avanceret ansigtsgenkendelse som højdepunktet og en erstatning for den gammeldags nøgle. Niro EV får en el-motor på omkring 200 hk og en rækkevidde på ca. 400 km. Batteripakken bliver på 64 kWh, og så nærmer vi os en størrelse som i en Tesla.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Kabinen er exceptionelt futuristisk, og vil helt sikkert blive tonet gevaldigt ned på produktionsudgaven ef Niro EV-Concept. Foto: PR
hedr

Kia har ikke opgivet tal for acceleration, topfart eller ladehastighed, og vi ved heller ikke, om den kun kan lades med kabel eller også får mulighed for trådløs opladning. Men med en introduktion allerede i 2019 går sydkoreanerne aggressivt til værks, og vil ikke stå tilbage for nogen europæisk el-bil til den tid – hverken i forhold til rækkevidde eller power. Den overgår på papiret klart den nye Nissan Leaf, og selv når den kommer med 60 kWh batteri i slutningen af 2018, vil Niro EV Concept være foran. Det ligner endnu et koreansk bagholdsangreb på den etablerede bilindustri.

hedr

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen