Berlingske Business
For abonnenter

Koreansk brintbil imponerer

hedr
Hyundais nye brintbil får omkring 160 hk, en rækkevidde på over 700 km og en pris der ligger markant under forgængeren ix35 FuelCell's. Foto: PR

Hyundai viser første billeder af en unavngiven brintbil, men de lover en rækkevidde på over 700 km og flere detaljer på CES i næste uge.

Kampen om fremtidens drivmidler er i fuld gang, for hvad skal afløse forbrændingsmotoren, når tiden kommer? Nissan-Renault alliancen og Tesla er fuldt fokuseret på batteridrevne el-biler, mens Toyota, Honda og Hyundai alle arbejder med brintbiler. Nu er Hyundai klar med billeder af afløseren for deres hidtidige brintbil ix35 FuelCell. Den gamle brintbil var som navnet antyder en ombygget ix35 SUV, mens den nye brintbil er konstrueret som brintbil fra bunden af. Billederne af den nye bil afslører en markant mere elegant brintbil end den ombyggede forgænger, og en bil der holder fast i det for tiden så populære SUV-format.

hedr

Hyundai vil ikke afslører navnet før bilens officielle premiere på den store CES (Consumer Electronic Show) messe i Las Vegas i næste uge. Men lidt detaljer er sluppet ud. For det første får den brinttanke nok til at kunne præstere en radius på over 700 km på en optankning. Derudover vil brændselscellen kunne levere power nok til, at bilen yder omkring 160 hk - hvilket er over 30 hk mere end forgængeren. Sidst men ikke mindst formodes den at blive markant billigere end forgængeren, der kostede langt voer en halv million kroner på plader i Danmark. Alle tal der imponerer og som burde gøre nyheden til en konkurrencedygtig størrelse, når den er klar til officielt salg engang i 2020 eller 2021.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
BMINTERN - ccc

Brintbiler er i princippet også elbiler, men istedet for at være drevet af strøm fra et stort batteri, er de drevet af strøm produceret af en brændselscelle fodret med brint. Så i stedet for at batterierne skal lades op som i en Tesla, så skal bilen bare have hældt lidt nyt brint på, og så triller den videre. Fordelen er, at det ikke tager længere tid at fylde brint på end det tager at tanke bilen op med benzin, og så er ulempen ved de lange ladetider på batteridrevne el-biler elimineret. Ulempen er, at systemet betinger et netværk af brinttankstationer og at energieffektiviteten ved brintbiler er lavere end på batteridrevne el-biler. Hvem der vinder kampen er endnu uvist, og en tredje mulighed er, at begge teknologier vil være en del af fremtidens trafikbillede.

hedr

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen