Berlingske Business

Københavnske delebiler udvider til Oslo

bmweb
Inden udgange af 2018 vil GreenMobility i samarbejde med Norges Statsbaner sende 250 elektriske delebiler ud i Oslos gader. På billedet ses adm. direktør for GreenMobility, Torben Andersen, og koncernsdirektør for mobilitet og strategi hos Norges Statsbaner, Synne Homble. Foto:

Snart vil nordmændene køre rundt i danske delebiler. Der er større potentiale i udlandet end herhjemme, mener direktør.

Snart vil vores naboer i nord få mulighed for at køre rundt i elektriske danske delebiler. Det sker efter det københavnske delbilsselskab GreenMobility i dag har meldt ud, at de udvider til Oslo inden udgangen af 2018.

Udmeldingen kommer på baggrund af, at GreenMobility har underskrevet en hensigtserklæring med Norges Statsbaner om at etablere 250 elektriske delebiler i den norske hovedstad.

Ifølge adm. direktør for GreenMobility, Torben Andersen, er Norge et oplagt sted at udvide virksomhedens koncept for elektriske delebiler, da nordmændene i forvejen har et stort fokus på bæredygtighed, og da mange i forvejen kører i elektriske biler. Han tror således på, at nordmændene hurtigt vil tilslutte sig GreenMobilitys koncept.

»Norden er et naturligt udvidet hjemmemarked for os, og så er Oslo nærmest verdens elbilshovedstad, hvilket gør byen oplagt,« siger Torben Andersen.

Norge skal blive bedre til at dele

Ifølge koncernsdirektøren for mobilitet og strategi hos Norges Statsbaner, Synne Homble, er målet med samarbejdet at vise nordmændene, at bildeling er attraktivt. Her er danske GreenMobility en oplagt samarbejdspartner, mener hun.

»Vi synes, danske GreenMobility har udarbejdet et meget attraktivt koncept, som er let at overføre til Norge. Selskabet har lavet gode, kundevenlige løsninger, som fungerer i praksis,« siger Synne Homble.

BM

Der findes i forvejen delebilskoncepter i Oslo, men det er første gang, at Norge bliver introduceret for free-float konceptet, hvor delebilerne ikke holder parkeret på faste parkeringspladser. Bilerne kan i stedet findes rundt omkring i byen og parkeres, hvor brugeren vil, når man er færdig med at køre i bilen.

Trods et større fokus på bæredygtighed er Synne Homble ikke sikker på, de nye elektriske delebiler nødvendigvis vil få større succes i Norge end i Danmark.

»Nordmændene er også glade for deres biler, så det er en stor omlægning for os, at vi kan dele bilerne i stedet for hver især at eje en privatbil. Vi har dog troen på konceptet og gør vores bedste for at gøre tilbuddet så attraktivt som muligt,« siger Synne Homble.

Videre ud i verden

Ifølge Torben Andersen er udvidelsen til Oslo blot det første skud på stammen. Selskabet har indtil videre undersøgt potentialet i 60 byer rundt omkring i Europa og har på baggrund af undersøgelsen planlagt at udvide til 21 byer i Europa inden 2020.

21BUSAPTOPIX-Self-Driving#2.jpg

Torben Andersen kan ikke oplyse, hvor den næste udvidelse bliver, men oplyser, at virksomheden ser på samarbejder i hele Europa.

Der er dog ingen tanker hos GreenMobility om at udvide til flere danske byer.

»Vi er i tvivl om, om potentialet er der, og om de danske byer er store nok,« siger Torben Andersen.

I stedet ser Green Mobility gerne videre ud i verden, efter potentielle nye markeder.

»Vi må heller ikke se for snævert på det, for der store potentialer for markeder i både USA og Asien,« siger Torben Andersen.

Den endelige aftale forventes indgået mellem GreenMobility og Norges Statsbaner omkring 1. juni 2018.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen