Berlingske Business

Kina satser stort på elbiler: Giganter skal hæve andelen markant på kun et år

PEUGEOT-SANTANDER/DEAL
Omkring 53.000 nye energibiler blev solgt i Kina i august. Foto:

Kina tager nu miljø-stafetten, og gennemtvinger et krav til bilproducenterne om højere produktion af elbiler. Men regeringen giver kun industrien et år til at omstille deres produktion.

Kina vil nu gennemtvinge et krav om, at bilproducenter i Kina skal øge deres produktion af elbiler inden 2019, skriver The Wall Street Journal. I torsdags offentliggjorde det kinesiske Ministerium for Industri og Informationsteknologi en længe ventet plan om gradvist at øge kvoterne for produktionen af elbiler.

Landet huser blandt andet de fire store bilproducenter SAIC Motor, Dongfeng, FAW og Chang’an, der formodes at blive ramt af regeringens seneste udmelding.

Den nye stejle retning udspringer af Beijings behov for at nedsætte luftforureningen og pleje af den indenlandske grønne bilindustri. Kravet vil med al sandsynlighed give genklang hos resten af verdens bilproducenter.

RB PLUS Prisforvirring lægger salg af elbiler dødt

De nye kvoter vil komme til at basere sig på et pointsystem. En elbil – alt efter dens kvalitet og miljø-standarder – kan score mellem to og fem point. Målet er så, at de fleste bilproducenter, som har deres produktion i Kina, i 2019 skal have tjent point svarende til 10 pct. af deres producerede køretøjer. Det samme gælder for de virksomheder som importerer biler til landet. I 2020 stiger målet til 12 pct.

Hvem rammer kravet om flere elbiler?

Den nye forordning, som træder i kraft fra 1. april 2018, gælder de bilproducenter i Kina, som producerer eller importerer mere end 30.000 fossile-brændstof-baserede biler om året. I en pressemeddelelse på den kinesiske regerings hjemmeside loves der desuden bøder til de producenter, der ikke formår at overholde kvoterne. Det vil dog blive muligt for bilvirksomhederne at købe point fra hinanden for at skaffe et overskud af point.

hedr Polestar exterior static bright shots

De høje krav og den stramme deadline kan virke urimelig, men i pressemeddelelsen bemærker den kinesiske generalsekretær Cui Dongshu, at det oprindelige krav, om at producenterne inden for 2018 skulle nå op på 8 pct. i ren elbilproduktion, er fjernet for at give industriens virksomheder mere tid til omstillingen.

Kina er ikke det eneste land, der er begyndt at kigge på strammere reguleringer på området. Også i Europa tager man sagen op oven på flere afsløringer om svindel med data om miljøforurening i bilindustrien.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen