Berlingske Business

Kia moderniserer sin businessbil

hedr
En af firmaklassens pæneste modeller får en 2018-opgradering med nye motorer og poleret design. Kia Optima, som sedan og stationcar, får to nye motorer, begge maskiner på 1,6 liter. Dieselmotoren med SCR-katalysator afløser den gamle 1,7, og mens den med 136 hk bliver svagere, vil den være langt mere miljøvenlig. Benzinmotoren på 1,6 liter yder 180 hk Foto:

Optima står kun for en lille del af Kias salg i Danmark og Europa, men salget af den store firma- og familiebil viser gode takter. Facelift med nye motorer, opfrisket design og mere sikkerhed kan hjælpe yderligere

Kia har aldrig haft den store rolle som leverandør af klassiske firmabiler i Danmark, som eksempelvis Toyota og Ford har det. Der er ikke noget, Kia skal leve op til, og selv et salg på 167 styk Optima i 2017 kan ses som en sejr, når man få år forinden er startet fra 0. Med stationcar og sedan, en plugin-hybrid og den stærke GT-udgave (245 hk) er der potentiale til mere, men kunder som ønsker Optima med en “almindelig” benzinmotor, er hidtil gået forgæves: den sløje 2-liters benzinmotor uden turbo kom aldrig til Danmark i den nyeste Optima-generation.

07BILHEDR-142356.jpg


En ordentlig benzinmotor til danske kunder er noget, Kia hurtigt kan klare, som det nu sker med en optimering og et facelift af Optima. Den turboløse motor produceres stadig, men koreanerne får nu endelig placeret sin fine 1,6-liters turbomotor i Optima, og som den gør sit arbejde så godt i Sportage, vil den sikkert også gøre det i Optima. Som det efterhånden passer de fleste kunder helt udmærket, kommer den med automatisk dobbeltkoblingsgearkasse (syv trin) som standard.

Kia ser heldigvis ingen grund til at kaste dieselmotoren langt væk, som flere andre producenter er i gang med – ingen anden motortype kan endnu yde samme nøjsommelighed og samtidig give så lave emissioner, når alle moderne emissionsregulerende metoder er i brug. I stedet har koreanerne udviklet en ny 1,6-liters motor med SCR-katalysator, den samme som vil findes i den nye Ceed.

hedr


Den opfylder EU 6d-kravene, og i Optima yder motoren 136 hk og 320 Nm, altså fem hk og 20 Nm færre end den gamle 1,7’er.
En hilsen fra Stinger er den nye Drive Mode Selector, hvor man kan vælge mellem kørindstillingerne Eco, Comfort, Sport og Smart. De tre første giver stort set sig selv, mens Smart er som auto-funktionen i Audi Drive Select. Den forudser og indstiller styretøj, gearkasse og andre dele af bilen automatisk efter forholdene.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Optima-modelprogrammet bliver bredere med den nye turbobenzinmotor, som før manglede. Også den opgraderede Optima vil komme som plugin-hybrid og som GT-model med 245 hk Foto : PR


Flere sikkerhedssystemer

Optima er et af de mere kønne eksemplarer af biler fra den store mellemklasse, og Kia har valgt en sober tilgang til de synlige dele af faceliftet. Kofangerne og tågeforlygtehusene har fået mere svaj end før, og “vingerne” omkring de lange tågeforlygter fortsætter ind i luftindtagene og er helt tidstypiske. Der er nye LED-baglygter og nye fælge i 16, 17 og 18″.
I kabinen skal man se godt efter for at bemærke forskellene, men der er et nyt rat, ny stemningsbelysning og hvad der skulle være finere materialer.

21BILHEDR-170337.jpg


Sikkerhedsudstyret har fået et nøk opad med bl.a. træthedsregistrering, og automatisk nødbremse (inkl. fodgængergenkendelse) kan muligvis gå fra kun at være standard i plugin-hybrid til at være det i alle Optima-modeller – det afhænger endnu af en ukendt faktor, nemlig om det, som i den udgående, kun kan kombineres med dobbeltkoblingsgearkassen.

Den danske Kia-importør kan allerede nu oplyse, at introduktionen af den faceliftede Optima i Danmark finder sted i september. Priserne starter i dag ved 295.000 kr. for Optima sedan med dieselmotor – priserne på de nye versioner får vi tættere på lanceringen.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Kia har sat et nyt rat og bedre materialer i sin firmabil, og der er nye sikkerhedssystemer. Det er uvist, om automatisk nødbremsesystem endelig bliver standard i alle modeller, eller det igen forbeholdes biler med automatisk gearkasse Foto : PR

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen