Berlingske Business
11:11Byggeri af Danmarks største havmøllepark sættes i gang

Kia lancerer opladelig firmaklasse-stationcar

Kia Optima SW Plugin-Hybrid
Den opladelige stationcar fra Kia er nu i Danmark til 419.999 kr. Med 62 km på en opladning har den længere rækkevidde en sedanudgaven

Den store Optima SW i klasse med VW Passat Variant er nu i Danmark som plugin-hybrid med en rækkevidde på eldrift på op til 62 kilometer

Den midlertidige afgiftsreduktion for elbiler har ikke kun en positiv effekt på de rent eldrevne modeller, for også plugin-hybriderne, dem med både el- og forbrændingsmotor, står på den lavere afgiftssats. Og som det er tilfældet med elbilerne, bliver der også hurtigt flere plugin-hybrider på markedet, så mulighederne tæller SUV'er, sedaner og stationcars. Kia er nu ude med en nye plugin-model som led i en ekspandering af plugin-hybrid-modelprogrammet, som startede med Optima Plugin-Hybrid sedan og som i løbet af i år eller næste år også bringer en opladelig udgave af crossoveren Niro til forhandlerne.

London taxi
Artiklen fortsætter under billedet
Kia Optima SW Plugin-Hybrid
En opladning via stikket i forkofangeren tager seks timer - eller tre timer ved en hurtigladestander


Nyeste skud på stammen er Optima SW Plugin-Hybrid, en stationcarudgave af den allerede introducerede sedan. Teknikken er stort set den samme som i sedanen, så ingen store overraskelser her. Og dog, for fra udvikling af sedanen til udvikling af stationcaren har bilens batteri også udviklet sig. Kapaciteten i sedanens batteri er 9,8 kWh, i den nye stationcar er kapaciteten steget til 11,26 kWh. Det er en markant stigning, og det er ikke kun en god portion mere end i sedanen. Det er også en klart højere kapacitet end Volkswagens Passat GTE, der kører med 9,9 kWh-batteri. Den nye Optima SW Plugin-Hybrid har derfor den bedste rækkevidde med op til 62 kilometer på ren el på en opladning – sedanudgaven klarer til sammenligning 54 kilometer, Volkswagen Passat GTE Variant 50 kilometer. Batteriet er endda blevet 200 gram lettere end i sedanen, så det nu vejer 130,5 kilo. Det oplyste EU-gennemsnitsforbrug, som kun kan opnås hvis man vitterligt lader op til en kapacitet på 62 kilometer for hver kørte 100 kilometer, er 71,4 km/l og CO2-udledningen 33 gram/km. Sedanen: 62,5 km/l og 37 gram/km, Passat GTE Variant 58,8 km/l og 38 gram/km.

Suzuki Swift Sport 2017
Artiklen fortsætter under billedet
Kia Optima SW Plugin-Hybrid
Ikke noget med fedtet udstyrsniveau her. Stor touchscreen med navigation, bakkamera, adaptiv fartpilot og meget mere er standard


Opladningen kan foregå på seks timer med det almindelige ladekabel, mens en hurtiglader med type 2-stik kan fylde batteriet på cirka tre timer. Når batteriet er tømt, kører Optima SW Plugin-Hybrid videre ved hjælp af en 2-liters benzinmotor med 154 hk, som stadig kan hente hjælp fra elmotoren i mange tilfælde, da batteriet også lades en smule undervejs. Den samlede ydelse for begge motorer er i øvrigt 205 hk. Beskatningsgrundlaget for firmabilister er endnu ikke på plads, men listeprisen er ikke skræmmende for en stor stationcar med så meget teknologi under motorhjelmen – og med adaptiv fartpilot, 8” infotainment med navigation, bakkamera, Harman/Kardon-audioanlæg og meget mere: 419.999 kr. Det er en merpris i forhold til sedanen på 20.000 kr. (399.999 kr.), og den underbyder klart den ikke helt så veludstyrede Passat GTE; sedanen koster hos VW 479.987 kr., stationcarudgaven (Variant) 493.992 kr.

hedr

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen