Berlingske Business

Kia går offensivt ind i 2018

hedr
Kia Sorento er blevet opdateret og i sær topudstyrsversionen GT-Line (forrest til højre) har den fået fuld gas med ekstraudstyret. Foto: PR

Opdateret 7-personers SUV supplerer den nye luksus sportsedan Stinger i kampen om frafaldne BMW og Audi kunder. 2018 kan meget vel blive Kia's helt store år.

Det er som om koreansk bilindustri lider af en slags napoleonskompleks. De kommer fra ydmyge kår og har ikke en flot historie, og derfor synes de ekstra opsatte på at erobre verden – i automobil forstand, uden at stå tilbage for konventionel varemærketankegang. For mens Ford og Opel stort set har affundet sig med at spille anden violin i forhold til BMW og Audi, når det kommer til luksuriøse prestigebiler, så fortsætter Kia modeloffensiven ind i premiumsegmentet. Deres nye Kia Stinger der fås med en 370 hk V6 motor og baghjulstræk, og som er konstrueret af et hold med en forrygende tidligere BMW-ingeniør i spidsen, imponerer som en bil der på køredynamik kører op med en BMW 5-serie, og som på kvalitetsfornemmelse er markant lækrere end en Opel Insignia eller Ford Mondeo. Nuvel – startprisen er +600.000 kr., men den leverer en pakke, der har imponeret anmeldere over hele verden – undertegnede inklusiv.

hedr Audi A7 Sportback
Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Kia Stinger GT med 370 hk fra en V6 motor er Kia's første vellykkede luksusvogn. Den er køredynamisk forrygende og på kvalitetsoplevelse og udstyr er den en hvid duel-handske på kinden af BMW og Audi. Foto: Henrik Dreboldt

Men for at Kia Stinger ikke skal stå alene, har Kia nu givet deres fyrtårns-SUV en ordentlig overhaling, så den velpolstrede bilkøber nu kan få både en SUV og en sportslig sedan, der holder premium-niveau.

Den faceliftede syv-personers SUV Sorento lander nemlig i disse dage hos landets Kia-forhandlere, og den har fået en del ekstra komfortudstyr, samtidigt med at prisen er sænket markant i forhold til forgængeren – fra 511.194 kr. til 449.990 kr. – for at være helt præcis. For de penge kommer man ombord i basisudgaven Vision, der har fået Apple Carplay, bakkamera og automatisk lys som standardudstyr. Men vil man virkeligt have meget bil for pengene, så skal man op i en GT-Line til 699.999 kr., hvor udstyrslisten tæller alt fra læderinteriør til fuldt LED-lys, 8” tommer skærm, trådløs mobiloplader og meget mere. Sorento fås kun med en motorversion – nemlig en 2,2 liters dieselmaskine på 200 hk. Den er let opdateret i forhold til forgængeren, men køreoplevelsen formodes alligevel at være markant mere raffineret, da den gamle 6-trins automatgearkasse er erstattet af en ny 8-trins gearkasse, så både brændstoføkonomi og lydniveauet i kabinen er forbedret, samtidigt med at mellemaccelerationerne er tanden skarpere.

Nissan Qashqai

Det lyder alt sammen besnærende på papiret, men om den matcher Kia Stinger og kan kører lige op med sine sydtyske konkurrenter, det må en testkørsel senere på måneden afslører. Men sammenholdt med Kia’s introduktion af opladningshybriden Kia Niro Phev og den nye lille SUV Stonic, så har koreanerne lige nu et modelprogram, der både på alder, aktualitet i forhold til efterspørgsel og værdi-for-pengene bør gøre de fleste europæiske bilproducenter sundt bekymrede.     

hedr

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen