Berlingske Business

Kan en V8 puste liv i Maseratis SUV?

hedr
Den italienske SUV kommer nu for første gang med en V8, og den skyder Trofeo-udgaven af sted med 590 hk. Den kan være med til at løfte et skuffende salg Foto:

Maserati Levante leverer salgstal i den lave ende, og den italienske SUV skal nu vise både flere muskler og mere prestige med den V8-udstyrede Trofeo-variant

Rul en SUV ud til kunderne, og succesen og de høje salgstal er hjemme. Maserati ville nok ønske, det forholdt sig sådan, for SUV'en Levante har vist sig ikke at sælge sig selv. I slutningen af sidste år blev produktionen sat på pause, og i februar blev medarbejderne på fabrikken i Turino bedt om at arbejde færre timer.

Efter den triste besked trænger Levante til et boost, og det får den i bogstaveligste forstand: en V8-motor på 3,8 liter med biturbo fra Quattroporte, som i den nye Levante Trofeo yder 590 hk. De to ekstra cylindre kan give et nødvendigt prestigespark til bilen, som hidtil har kørt med sekscylindrede motorer med op til ”kun” 430 hk. Topfarten i Trofeo er på den gode side af 300 km/t, og Levante står på den måde stærkere som konkurrent til især Porsche Cayenne Turbo. Levante Trofeo kører fra 0-100 km/t lige op med Cayenne Turbo med Sport Chrono-pakke - begge er blandt de hurtigste SUV’er på markedet med 3,9 sekunder. Men inden vi får set os om, vil endnu hurtigere udgaver af Cayenne se dagens lys.

08BILHEDR-133740-851.jpg


På vej i en elektrificeret udgave

I kabinen har designerne fundet på unikke detaljer for at adskille Levante Trofeo fra de V6-motoriserede udgaver. Pieno Fiore-naturlæder og en særlig urskive i det prominente analoge ur i toppen af midterkonsollen møder mat kulfiber og ny grafik i instrumenterne. Men det ser ud til, at europæiske kunder i første omgang med se langt efter det bløde læder, for markedsintroduktion gælder først og fremmest USA og Canada.

Næste kapitel i Levante-historien er allerede ved at blive skrevet. I 2019 forventes det, at Maserati introducerer Levante som mærkets første plug-in-hybrid – hvor teknikken delvist kan komme fra Fiat-Chrysler-gruppens amerikanske medlem Chryslers plug-in-udgave af MPV'en Pacifica.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Levante Trofeo adskiller sig i kabinen fra sine sekscylindrede søskende ved at have finere læder og unikke detaljer som ændret instrumentering Foto : PR
hedr 17C833_039

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen