Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Ikonisk Rolls-Royce: De engelske 12-cylindrede helte

28BILHEDR-092216.jpg
Den er næsten lige så lang som en Spitfire og motoren er også en 12-cylindret Rolls-Royce. Men Dawn er bygget til at leverer ultimativ luksus på landevejen og ikke luftforsvar over Storbritannien. Foto: Peter Krogtoft

I 1940 spillede Rolls-Royce en nøglerolle i forsvaret af England mod det tyske Luftwaffe. Vi hylder de 12-cylindrede helte bag rattet på den seneste 12-cylindrede Rolls-Royce – den åbne Rolls-Royce Dawn

Winston S. Churchill var træt og uoplagt, da han talte til Parlamentet om aftenen d. 20 august 1940. Det meste af hans tale var ifølge privatsekretæren under hans normale retoriske niveau. I sine lidt over tre måneder som Premierminister, var Storbritannien gået fra nederlag til nederlag. Men én sætning gjorde talen til en af Churchills mest citerede nogensinde. Med sin karakteristiske let snøvlende stemmeføring sagde han: »Aldrig i krigens historie har så mange skyldt så få for så meget«.

Takken var møntet på de britiske jagerpiloter, som den sommer var de eneste, der stod mellem Storbritannien og en tysk invasion. For at kunne invadere England havde tyskerne brug for det totale luftherredømme over Sydengland og den Engelske Kanal, men trods ihærdige forsøg kunne de ikke knække halsen på Royal Air Force (RAF). Slaget blev kaldt Battle of Britain, og en skare på under 1.000 britiske jagerpiloter holdt Luftwaffe stangen, længe nok til at Hitler opgav sine invasionsplaner og i stedet vendte sin interesse mod Sovjetunionen, som han invaderede den følgende sommer.

Artiklen fortsætter under billedet
28BILHEDR-093043.jpg
Dawn er elegance og ubesværet overskud på hjul. Håndbygget i Goodwood og med en serie af uangribeligt komfortable detaljer som de indbyggede paraplyer og en kabine udført i de allerbedste materialer. Dørene er bagudhængslede, og det giver overraskende gode adgangsforhold. Foto: Henrik Dreboldt

Piloterne og deres maskiner – den legendariske Spitfire og den hårdføre Hurricane – er blevet hyldet igen og igen – mest berømt er det indledende Churchill-citat. Men han kunne lige så godt havde talt om flyenes motor. Under motorhjelmen mellem cockpit og propel havde begge jagerfly nemlig den fabealgtige 12-cylindrede Rolls-Royce Merlin-motor. Den havde en slagvolumen på 27 liter og en tørvægt på omkring 700 kg. Den ydede over 1.200 hestekræfter i basisversionen og var udviklet i løbet af 1930’erne for Rolls-Royces egen regning. Da krigen nærmede sig, stod Storbritannien pludselig og manglede potente jagerfly, og både Spitfire og Hurricane blev udviklet omkring den robuste og kraftfulde Merlin-motor, som den britiske regering nu var svært glade for, at Rolls-Royce havde taget initiativ til at udvikle i starten af 1930’erne.

28BILHEDR-141030.jpg

Stilhed på hjul

Det er i år 77 år siden, at luften over det sydlige England var fyldt med fly fra RAF og Luftwaffe, der på daglig basis kæmpede deres seværdige, men ofte også dødelige hundeslagsmål i alt fra 200 til 30.000 fods højde. I dag passerer et enkelt rutefly til Heathrow eller Gatwick, men ellers er der ikke mange kondensstriber på himlen. Alligevel nyder jeg den stille hvisken af en Rolls-Royce V12-motor liggende på langs foran cockpittet. Den er ’blot’ på 6,6 liter, men skal heller ikke trække et jagerfly op fra jorden til marchhastigheder på over 500 km/t. Den skal blot levere rigelig med kræfter til at gøre køreoplevelsen i Rolls-Royces seneste model – den elegante cabriolet Dawn – til en luksuriøs og komfortabel foreteelse. Allerede efter de første 100 kilometer i vognen på vejen fra London til Folkestone er der sat flueben ud for det kriterium. Både med kalechen oppe og nede er køreoplevelsen ubesværet, lydløs og uhyre komfortabel. Dawn har plads til fire voksne, og foran kan man konversere ubesværet med taget nede ved hastigheder på over 100 km/t. Bagsædepassagererne får dog en anelse turbulens, når speedometeret bevæger sig over 80 km/t, og derefter er det svært for dem at deltage i samtalen. Med kluden oppe falder der imidlertid en imponerende ro over tingene, og her er kabinen behageligt tyst og tillader konversation mellem forsæde og bagsæde til langt over 100 km/t. Vindstøj og motorstøj er stort set fraværende, og kun rullestøj fra hjulene trænger sig på. Det viser sig dog hurtigt at være det engelske vejvæsens valg af motorvejsslidflade, der er skyldig frem for dækkene på de 21 tommer fælge, for da vi rammer en kort distance med ny belægning, falder støjniveauet betragteligt.

Artiklen fortsætter under billedet
28BILHEDR-083522.jpg

0-100 km/t på 5 sekunder

Dawn er baseret på den lukkede coupé Wraith, som vi kørte sidste år. Men over 80 pct. af pladedelene er nye, så den er i høj grad sin egen. Den 571 hk motor deler den dog med Wraith, og den sender den 2,5 ton tunge vogn til 100 km/t på 5 sekunder. Det er imidlertid ikke så meget tiden, men måden den gør det på, der skiller den ud fra andre hurtige biler. Det føles aldrig som en intens spurt, men mere som et elegant spring. Motoren gør ikke noget videre væsen af sig, selvom speederen sendes ned i det dybe gulvtæppe, og de to turboladere kommer op i deres optimale arbejdsområde. Mens en Ferrari vræler, og en Jaguar brøler, så brummer Rolls-Royce sagte og ubesværet, mens speedometernålen hurtigt spadserer forbi de 60 mph på det engelske speedometer. Den er som en klassisk britisk gentleman, der ikke fortrækker en mine selv under maksimal belastning. Dens massive moment på 820 Nm allerede fra 1.600 omdrejninger i minuttet vidner også om en motor med oceaner af bundtræk og en kraftreserve, som kun få kan matche. Og apropos kraftreserve, så er det betegnelsen, Rolls-Royce benytter på det analoge instrument ved siden af speedometeret. Det erstatter den traditionelle omdrejningstæller og måler kraftreserven i procent. Slipper du speederen, viser nålen, at du har 100 pct. kraftreserve til rådighed. I takt med at du sender den mod bilens gulv, falder din kraftreserve. Det er en anderledes elegant måde at betragte en bils kræfter på og vidner om Rolls-Royces selvopfattelse som et mærke, der svæver i en liga over alle andre. Ikke på en nedladende eller arrogant facon, men som en historisk selvfølge. Kræfter er ikke noget, vi taler om eller praler af, det er bare noget, der findes ude i motorrummet i rigelige mængder. Den er som en diskret butler, der hvisker: »Læn dig blot tilbage og nyd turen, jeg har styr på alt, hvad du behøver.«

Artiklen fortsætter under billedet
28BILHEDR-083601.jpg

Uangribeligt højt kvalitetsniveau

Nydelse er på mange måder et centralt begreb, når vi taler om Rolls-Royce. Det handler ikke om underholdning eller om at komme hurtigst muligt fra A til B. Det handler derimod om at nyde turen. At nyde den ubesværethed, med hvilken den svæver over vejen. At nyde den uangribeligt høje materialekvalitet, når det kommer til træ og læder i kabinen, og de mange samlinger der er lavet med en nultolerancepolitik som i en autoritær politistat. Det sidste er tættere på sandheden, end man umiddelbart skulle tro. Alle de over 4.000 håndbyggede biler, der årligt forlader fabrikken i Goodwood på den engelske kanalkyst, bliver nemlig minutiøst gennemtjekket af to skrappe damer, når de forlader samlebåndet og er klar til at blive leveret. Finder de den mindste fejl i træarbejdet, læderet eller på en samling, så sendes bilen tilbage til den afdeling, der har fejlet, med en skrap reprimande. På trods af at jeg har besøgt fabrikken to gange, har jeg aldrig haft mulighed for at møde de skrappe damer. Men jeg forestiller mig et par fruentimmere, der kan jage en skræk i livet hos selv en hærdet havnearbejder. Sammen med de høje håndværksmæssige krav, der stilles til de håndværkere, der arbejder på fabrikken, sikrer det et kvalitetsniveau, kun ganske få bilproducenter kan matche.

Hævet over tyskerne

Rolls-Royces rolle som det ultimative udi automobiler kan angribes fra mange sider. En Rolls-Royce Dawn er ikke den hurtigste vogn på vejen, og på selvkørende teknologi, digitale talenter og sindrigt komfortudstyr får den baghjul af en konkurrent som f.eks. Mercedes S-Klasse cabriolet. Men for at forstå Rolls-Royce må man forstå mærkets historie. Det er, som om briterne føler sig en anelse hævet over det tyske luksuskapløb, der udkæmpes mellem BMW, Mercedes og Audi. Som om det ikke angår dem. Man har en fornemmelse af, at kunne man spørge bilen om, hvorfor den ikke har massage i sæderne, så vil den blot ryste overbærende på hovedet og spørge, om den ikke bare skal bestille en tid hos en rigtig massør. Den opfører sig som et medlem af den etablerede overklasse, der kun har hovedrysten tilovers for de nyriges jagt på nye landevindinger. Herregud – hvorfor skulle det nu være nødvendigt med firehjulstræk eller en knap, der justerer undervognens hårdhed. Hastværk er lastværk, og man skal huske at nyde livet, mens det leves, og ikke jagte idealkurver som en racerkører i en Grand Prix-kvalifikation.

Undervognen er blød og komfortabel, og jeg tager mig selv i flere gange at køre 5 til 10 mph langsommere end den lokale fartgrænse. Ikke fordi jeg mangler kræfter, men fordi jeg bare nyder solen og den silkebløde køreoplevelse. Mens tyskerne jagter køredynamik og sekunder på Nürburgring, så er det, som om Rolls-Royce holder fast i ubesværet luksus som deres ledestjerne. Og det er ikke, fordi de ikke kunne. Rolls-Royce er ejet af tyske BMW, så de kunne sagtens hente sportslige undervognselementer, de seneste selvkørende assistentsystemer og automatiske parkeringsfunktioner på lagerhylderne i München. Men det er ikke essensen af en Rolls-Royce.

Artiklen fortsætter under billedet
28BILHEDR-083558.jpg

Tyskerne vinder altid

Dawn er en trillende inkarnation af begrebet stoisk ro. Den ville fortsætte med at drikke te, selvom en bombe fra en tysk Stuka-styrtbomber gik af 10 fod fra kølerfiguren. Om det var den samme ro, der gjorde briterne i stand til at vinde Battle of Britain, er svært at sige. Men den var medvirkende. Sammen med radarsystemer og et nyudviklet kommunikationssystem mellem flymeldetjenesterne, hovedkvarteret for Sydenglands luftforsvar i Uxbridge i London og de enkelte jagerbaser. Resultatet af Battle of Britain, der officielt varede fra midten af juni til slutningen af oktober 1940, taler sit tydelige sprog. Mens Storbritannien mistede 1.744 fly, mistede Luftwaffe 1.970. Antallet af mistede piloter var også i briterne favør med 1.542 mod 2.585 på tysk side. Storbritannien overlevede deres mørkeste stund, og fem år senere kunne de fejre sejren over Nazityskland.

Hyundai i30 N

En af de ubesungne helte var den Rolls-Royce-udviklede Merlin-motor, der i løbet af krigen blev produceret i over 100.000 eksemplarer og fandt vej til alt fra bombefly til amerikanske P-51 Mustang-jagerfly og kamvogne. Det er i den forbindelse en fornøjelse, at Rolls-Royce stadigvæk laver V12-motorer i en tid, hvor de store motorer langsomt, men sikkert forsvinder fra bilindustrien. At motoren i Dawn så i virkeligheden er udviklet på basis af BMW-teknologi er i denne kontekst et ironisk kuriosum. Især fordi et af de primære tyske bombefly under Battle of Britain, nemlig Dornier Do 17, fløj med et par motorer fra netop BMW. Tyskerne vinder altid til sidst.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen