Berlingske Business

Honda Civic Type R sætter rekord på Nürburgring

Honda Civic Type R
Med 320 hk og avanceret aerodynamik har den nye Honda Civic Type R rekorden på Nürburgring Foto:

Af alle forhjulstrækkere er den nye Type R med 320 hk den hurtigste på den tyske bane – den tager rekorden fra Volkswagen Golf GTI Clubsport S

En rekord er endt med at være et af de vigtige parametre i bilindustrien: at sætte rekorden for hurtigste bil på den navnkundige tyske racer- og testbane Nürburgring Nordschleife. Især når det gælder superbiler som de hurtigste fra Porsche, McLaren og Lamborghini, har jagten på at slå rekorden fået større og større opmærksomhed, men lige efter fuldblodssportsvognene på rangstigen for opmærksomhed kommer de mest hidsige forhjulstrukne GTI-modeller som VW Golf GTI, Renault Megane RS og Seat Leon Cupra.

16BILHEDR-170307.jpg

Seneste rekord med en forhjulstrækker er sat i december 2016 med Volkswagen Golf GTI Clubsport S, som med 310 hk nåede rundt på Nordschleife på 7 minutter og 47,19 sekunder, men nu er den tyske hatchback blevet skubbet af tronen af en japansk bombe af en forhjulstrækker, den 320 hk stærke Honda Civic Type R. Med 7 minutter og 43,8 sekunder er den nye Honda nævneværdigt hurtigere end den tyske GTI, og Honda overgår på samme tid den foregående Civic Type R's tid fra 2014, som lyder på 7 minutter 50,63 sekunder.

23BILHEDR-080718.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Honda Civic Type R
Den nye Type R ventes til Danmark i sidste del af sommeren Foto : Honda

Forbedringen tilskrives bl.a. længere akselafstand, bredere sporvidde, stivere opbygning, en ny multilinkbagaksel og forbedret aerodynamik – Honda oplyser, at det giver mere stabilitet og mulighed for højere fart. Konkurrenter som kan tænkes at gå efter titlen er ikke bare Volkswagen, men også Hyundai med en kommende N-udgave af i30 og Renault med en kommende ny Megane. Rekorder sat på Nürburgring har ikke officiel status, da ingen officiel instans overvåger eller deltager i målingen. Producenterne har i stedet en gentleman's agreement, som dikterer at bilen skal være produktionsklar og ikke må være nævneværdigt modificeret. En officiel udmelding fra producenten med en video fra bilen med tidtagning og en benævnelse af dækmonteringen er også kutyme.

Renault Kadjar

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen