Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Hold til højre - fordi du kan

Hold til hoejre
Bilister har på rastepladser langs motorvejene fået udleveret magnet-streamers til bilen, som nemt kan tages af igen. De er en del af Vejdirektoratets seneste Hold til højre-kampagne. Til venstre den nye streamer til bilen, til venstre vejskiltene Foto:

De danske motorveje er et sted for forglemmelse og egoisme, når det kommer til at holde så langt til højre som muligt. Vejdirektoratet starter derfor igen en kampagne for at rydde op i danskernes dårligste vane på motorvejen

Selv midt på dagen, når antallet af biler på de danske motorveje ligger langt under det, man møder i myldretiden, er det et stort problem. Bilister lægger sig i midterste eller venstre spor, uden at der er en anden bil at overhale eller nogen som helst anden grund til det. Fordi man kan. Netop fordi man kan, skal man tænke sig om og holde til højre, som er hele idéen med motorvejen, der ellers lige så godt kunne være en tosporet landevej. Trafikken glider langt dårligere, når bilister ikke udnytter vejen, og med et stigende antal biler på vejene skaber det forsinkelser og farlige situationer.

hMB C


At det ganske simpelt ikke er lovligt at holde sig i et af de venstre spor, når der ikke er grund til det, mærkes på de bøder politiet gerne udskriver for forseelsen. Som man kan se ved at køre en tur på motorvejen, så har det ingen belærende effekt. Vejdirektoratet har været der før med kampagner, og nu gives den prisværdige Hold til højre-kampagn et forsøg igen. Når det kommer til at udtrykke utilfredshed med at alt for få holder til højre på motorvejen, er danskerne nemlig ret så utilfredse: 77 procent svarer i en Megafon-måling, at det er et stort problem, at vi ikke er bedre til at holde til den rigtige side. At 86 procent af de adspurgte så samtidig mener, at de selv er rigtig gode til at holde til højre - det er stof til eftertanke. Vi gør næppe altid, som vi tror, vi gør. At 95 procent også ved, at det er ulovligt ikke at holde til højre får det ikke til at se bedre ud.

Citroen C4 Cactus 2017
Artiklen fortsætter under billedet
Hold til hoejre
Megafon-målingen viser et helt andet billede af danskernes motorvejsvaner end virkeligheden gør. 98 procent af de adspurgte synes, de kan finde ud af det med at holde til højre, men i trafikken ser det slet ikke sådan ud Foto : PR


Denne gang bliver kampagnen synlig. Helt bogstaveligt. ”Vi har valgt en kampagne, der gør os i stand til at tale direkte til bilisterne ude på vejene. Det sker ved hjælp af vejskilte og mobile budskaber i form af magneter til biler, der på humoristisk facon appellerer til, at bilisterne holder til højre,” siger Marianne Steffensen, leder af trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet.

Porsche 911 Carrera T


Kampagnen hedder Hold til højre – det er det modsatte af venstre, og skydes i gang på tre udvalgte strækninger i landet, hvor vejskiltene bliver sat op, og der deles magnet-streamere ud til bilisterne. I de fire uger kampagnen strækker sig, vil man kunne se skiltene på M20 Vestmotorvejen mellem frakørsel 36 og 37, M40 Fynske Motorvej imellem frakørsel 54 og 55 og på M60 Østjyske Motorvej imellem frakørsel 54 og 55. Vejdirektoratet måler effekten på de tre strækninger i hele perioden, og med lidt held bliver der i fire uger lidt mere plads på bare en del af det danske motorvejsnet.

VW Tiguan Allspace

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen