Berlingske Business

Her kommer den første Tesla-dræber

US-AUTOMOBILE
Billeder af den nye Jaguar I-PACE, da den blev vist frem på LA Auto Show i Los Angeles, California, i november 2017. / AFP PHOTO / Mark RALSTON Foto:

Jaguar ser ud til at komme med en første direkte konkurrent til Tesla - en fuldt elektrisk drevet, kraftfuld luksusbil.

Når kalenderen om et par uger vender det sidste ciffer til otte, bliver det samtidig fødselsåret for den første direkte konkurrent til Tesla. Jaguar vurderes at være klar med sin første elektrisk Tesla-konkurrent - I-Pace - til gadebrug i marts næste år ifølge Automotive News, og et andet bilsite, Autocar, rapporterer, at kunderne kan begynde at købe bilen næste sommer.

I Norge, som er langt længere fremme end Danmark i brugen af el-biler, har 3.054 registreret sig hos Jaguar som meget interesseret i at købe bilen, og 1.026 har lagt et depositum på 10.000 dollar, oplyser Jaguar til det norske medie DN.

28BUSBMW-i3-181924.jpg

Flere luksusmærker arbejde på at begynde at bide Tesla i baghjulene. Både Audi, Porsche og Mercedes er på vej med deres bud på fuldt elektriske biler i luksusklassen, som indtil nu består af Tesla Model X. Men Jaguar ser altså ud til at komme først, mens Audi ifølge analytikere i LMC Automotive først begynder produktionen af sin ​​Audi E-tron i begyndelsen af ​​2019, og salget af Porsche Mission E starter i slutningen af ​​2018. Mercedes kommer med sin elektriske konkurrent EQ C i 2019m og BMW X3 kommer i elektrisk udgave inden 2020.

Ifølge DN får Jaguar I-Pace 400 hestekræfter, firehjulstræk og et drejningsmoment på 700 newtonmeter, hvilket sender den store bil fra nul til 100 kilometer i timen på cirka fire sekunder. Batteriet skal være 90 kWh, hvilket vil give det en rækkevidde på omkring 500 kilometer.

Prismæssigt har Jaguar bebudet, at bilen skal koste næsten det samme som en veludstyret Jaguar F-Pace, som i Danmark koster mellem 635.000 og cirka en million kroner på gaden.

Jaguar XF

ger bombe under firmabiler.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen