Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Her er Årets Bedste Minibil 2017

15BILHEDR-135548.jpg
Minibilfeltet har aldrig været stærkere og nyere end her i efteråret 2017. Derfor har vi hele otte biler med i finalen til kåringen af Årets Bedste Minibil 2017. Foto: Henrik Dreboldt

Kampen var hård, men Volkswagen-gruppen løb med laurbærrene – om end det ikke var forhåndsfavoritten Polo, der endte øverst på podiet

Minibilerne er danskernes foretrukne bilklasse – givetvis ansporet af afgiftsniveauet. Men faktum er, at i hele bilåret 2016 var lige omkring 30 pct. af alle solgte biler fra minibilklassen eller b-segmentet, som det hedder i fagsproget. Det er biler som Volkswagen Polo, Peugeot 208 (der blev 2016’s mest solgte bil) og Toyota Yaris. Biler der er små og billige nok til, at de fleste kan være med, og store nok til, at man kan klemme en familie på fire om bord, uden at chaufføren får knæ i ryggen, og nakkestøtten på bagsædet kun sidder 15 cm fra bagruden. Til forskel fra mikrobilerne føles de mere som »rigtige« biler. Med motorkraft nok til regulær motorvejskørsel samt støjdæmpning, sikkerhed og komfort til, at du kan køre mellem landsdelene uden at blive træt i hovedet og af udsigten til endnu et T.I.R.-skilt bagpå en lastbil.

17BILHEDR-173243.jpg

I år er lige netop minibilklassen gået agurk i nyheder. De fleste mærker har valgt 2017 til at lancere nye minibiler, og derfor er denne kåring af Årets Bedste Minibil 2017 den største i kåringens fireårige historie. Feltet tæller hele otte biler, og de er alle sammen både nye og forrygende på hvert deres felt, så det har været umuligt at barbere feltet længere ned. Selv den mest solgte bil i klassen sidste år, Peugeot 208, kunne der ikke blive plads til, fordi konkurrencen er så benhård, og de nyere konkurrenter er bare bedre. Testfeltet består i udgangspunktet af de udstyrsvarianter og motorversioner, som bedst repræsenterer modellen. Så alle bilerne har små turbomotorer (bortset fra Toyota Yaris, der stiller op som hybrid), og prismæssigt befinder vi os mellem 150.000 kr. og 200.000 kr.

Testpanelet består af syv dommere, hvoraf fire er motorjournalister, og tre er lægmandsdommere. Vi tester bilerne over en dag, og når dagen er omme, rangerer dommerne bilerne efter totabellen – med to point til den dårligste op til 16 point til vinderen. Kriterierne er i udgangspunktet subjektive, men det er klart, at pris, plads og praktisk anvendelighed tæller mere end køredynamik i minibilklassen. Men i sidste ende er det dommeren selv, der afgør, om han vil honorere kabinekvalitet, plads eller drivlinje over f.eks. sikkerhedsudstyr, ny teknologi og pris.

Motorhandicap i Micra

Over halvdelen af dommerpanelet havde Nissans nye Micra på sidstepladsen. Man kunne fristes til at tro, at Micra er en elendig bil. Det er den på ingen måde. Sikkerhedsudstyret er i top og pladsen fin. Designet har kant og er milevidt fra den halvtamme forgænger. Især kabinen – er hele testpanelet enige om – er en af de mest bekvemme at befinde sig i (bortset fra en gigantisk blind vinkel skråt bagud).

03BILHEDR-095508.jpg

Kampestenen i hytteskoen er bilens motor. Den har Nissan arvet fra Renault (de to selskaber er i samme koncern), og den fungerer dårligt i Micra. Ud over at være testens tammeste turbomotor er den ikke synderligt omdrejningsvillig og har samtidig en tendens til at hænge i omdrejningerne, efter speederen er sluppet. Det spolerer den gode køreoplevelse i et omfang, som resten af bilens kvaliteter ikke opvejer, og dermed ender Micra som rosinen i testens pølseende med 26 point.

Artiklen fortsætter under billedet
Nissan Micra - 15BILHEDR-140848.jpg
Nissan Micra

Hybridvidunder fra Toyota

Toyota Yaris Hybrid er først og fremmest med, fordi det er den eneste bil i minibilklassen, der fås som fuldhybrid. Det veksler den til et teoretisk brændstofforbrug på omkring 30 km/l og et realistisk forbrug ved almindelig kørsel på 27-28 km/l. Det er vanvittig imponerende, og det uden at bilen er nævneværdigt dyrere end konkurrenterne.

I testen ender den japanske hybrid dog på en delt sjetteplads med Citroën C3. Den får bl.a. ros for, at automatgearet er standardudstyr i hybriden. Men den får kritik for lav lofthøjde på bagsædet, en for stor venderadius og så et enerverende lydbillede. Især det sidste er et stort irritationsmoment. Hybridsystemet er parret med en CVT-gearkasse (også kendt som milliongear). Det betyder, at når speederen trædes ned, ryger motoren straks op på 4.000 o/min, mens gearet lægges glidende ind, så accelerationen ikke følger motorlyden. Det ville ikke have været noget problem, hvis bilen var godt støjdæmpet. Men det er den ikke. Så du sidder og lytter til motoren, hvis lydbillede pisker uforudsigeligt op og ned som en yoyo, og det irriterer en del af dommerne grænseløst. Sidst men ikke mindst er der udbredt enighed om, at Yaris er den bil, det er sværest at finde en god siddeposition i, og derfor bliver det ikke til mere end en sjetteplads med samlet set 46 point.

Artiklen fortsætter under billedet
Toyota yaris - 15BILHEDR-140717.jpg
Toyota yaris

Fransk prisbasker

Citroën C3 er først og fremmest med, fordi den leverer uhyre mængder »værdi for pengene«. Citroën kører stort set permanent med skarpe kampagnepriser, og den er derfor altid et forrygende køb, hvis man prioriterer plads, power og masser af udstyr. Den har testens største motor på 1,2 liter med turbo, og bundtrækket er forrygende for denne bilklasse. Det er derfor en skam, at den er koblet med klassens slappeste og mest upræcise femtrins gearkasse. Derudover får den kritik for et upræcist styretøj og en blød undervogn.

Heller ikke alle er begejstrede for den ellers velfungerende infotainmentskærm, da stort set ALLE funktioner betjenes derigennem. Så skal du justere varmen, må du forlade navigationen og ind og fedte med menuen for klimaanlægget.

Den får dog plusser i bogen for et modigt design og for ikke at forsøge at please alle. Den har oceaner af visuel karakter og er den diametrale modsætning til den automobile fedtspiller, og det lander den 46 point.

Artiklen fortsætter under billedet
Citroën C3 - 15BILHEDR-140752.jpg
Citroën C3

 

Voksen koreaner

Kia Rio ender på en delt fjerdeplads med 56 point. Den får ros for at være lettilgængelig, rummelig og uhyre ligetil og letkørt. Designet er pænt, og bilen opleves gedigen.

Men i modsætning til Citroën C3 læner den sig en anelse op ad fedtspillerprædikatet, da den efterlader flere af dommerne tæt på ligegyldige. Den vækker ikke rigtig nogle følelser – hverken visuelt eller køredynamisk, og så er vi tilbage ved en lang garanti, god brændstoføkonomi og fine pladsforhold, når der skal sættes plusser i bogen.

Det vinder Kia Rio ingen priser på, men på den anden side kan man sige, at den heller ikke smider noget væk ved det.

Fjerdepladsen i et felt med otte biler synes derfor som bilens rette plads.

Artiklen fortsætter under billedet
Kia Rio - 15BILHEDR-140926.jpg
Kia Rio

Kæk Swift

Suzuki Swift ender også med 56 point, men dommerne vågner mere op, når den lille japaner skal diskuteres. Den er testens korteste bil, og det koster lidt på bagagerumspladsen. Læg dertil, at siddefladen på bagsædet ikke er voldsom lang, og den fremstår en anelse handicappet på pladsfronten. Derudover får den nye 1,0-liters boosterjet-motor lidt kritik for at være for støjende. Til gengæld får den ros for sit simple mild-hybridsystem, der giver den testens tredjebedste brændstoføkonomi – samtidig med at den er friskest ude af starthullerne blandt de nøjsomste af testbilerne. Læg dertil skarpe køreegenskaber og et charmerende design, og den præsterer godt taget dens ydmyge ydre størrelse i betragtning.

Artiklen fortsætter under billedet
Suzuki Swift - 15BILHEDR-140654.jpg
Suzuki Swift

Forførende Fiesta

Fords nye Fiesta har fået blændende anmeldelser, og den scorer også tocifrede karakterer hos seks ud af syv dommere. Især fra førerpladsen opleves den som en større bil med gode sæder, god plads og et fremragende instrumentbord. Udstyrsmæssigt er den godt med, priserne er rimelige, og den 1,0-liters 3-cylindrede Ecoboost-turbomotor er som altid en fornøjelse. Læg dertil at den har seks gear, og den gør sig tilmed til som motorvejsknuser.

16BILHEDR-205228.jpg

Desværre er pladsen på bagsædet langtfra imponerende, og bagagerummet er heller ej overvældende. Sammenholdt med at bilen er blandt testens længste, og der er minus i karakterbogen for pladsudnyttelsen. Dens største udfordring i dagens test er dog bilerne på første- og andenpladsen. For ingen tvivl om at den nye Fiesta er fed. Men Seat Ibiza og Volkswagen Polo er bare bedre biler, så med 80 point lander Fiesta på en stærk tredjeplads.

Artiklen fortsætter under billedet
Ford Fiesta - 15BILHEDR-140821.jpg
Ford Fiesta

Perfektion koster

Den nye Polo er frisk fra fad, og den gør, som Volkswagen plejer at gøre, når de lancerer en ny model – den hæver simpelthen barren. Testbilen er en Comfortline – altså en mellemudstyret Polo – men den føles langt mere luksuriøs og gedigen end flere af konkurrenterne, der stiller i højeste udstyrsniveau. Man sætter sig ind og føler sig omgående godt tilpas. Den har ingen udfald og holder et bundniveau som det tyske forboldlandshold.

17BILHEDR-173243.jpg

Alligevel må den nøjes med en andenplads. Men det er, fordi den skyggebokser mod sig selv, da Seat Ibiza er baseret på samme teknologiske genpøl som Polo (de deler platform, drivlinjer og udstyr), og spanierne er bare sluppet forrygende fra opgaven. Med samme budget får du testbilen i Comfortline med 95 hk, 5-gear og tromlebremser bagpå, mens du hos Seat får den sportsligt udstyrede FR-udgave med 115 hk, seks gear og skivebremser hele vejen rundt. Volkswagen-logoet koster, og da produktet er tæt på identisk hos Seat, vinder spanieren med 100 point mod Polos 94 point.

Artiklen fortsætter under billedet
VW Polo - 15BILHEDR-140600.jpg
VW Polo

Spansk vinder

Den nye Ibiza har masser af plads, kører fremragende, er veludstyret, lanceres til gode priser, og så vil den noget rent visuelt. Bortset fra en lidt høj rudekant ved bagruden, hvilket er skidt for udsynet, hvis man har børn på bagsædet, så er det svært rigtig at sige noget dårligt om Ibiza. Den har alle Polos kvaliteter, men i en friskere indpakning til færre penge.

1

Den testede Ibiza FR står til 181.470 kr. med en 115 hk udgave af Volkswagen-gruppens lille fine 1,0-liters trecylindrede motor og seks gear, mens den testede Polo koster omkring 4.000 kr. mere og må nøjes med fem gear og 95 hk fra samme motor.

Artiklen fortsætter under billedet
15BILHEDR-140622.jpg
Ibiza

Så vil Polo formodentlig holde brugtvognsprisen bedre, men hvis Seat er på vej til at gentage Skodas brugtvognsprisrejse, står det ikke mejslet i sten, og faktum er, at du skal have færre penge op ad lommen nu og her for et bedre produkt, og det giver Seat Ibiza den lille fordel, der skal til for at snøre sækken og cementere sin sejr som Årets Bedste Minibil 2017.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen