Berlingske Business

Har dieselbilerne fået en redningsplanke?

hedr
Den nye DS 7 Crossback er et eksempel på, at flere nye dieselbiler allerede i dag langt underbyder kravene, som træder i kraft med Euro 6d-normen i september 2019, som kræver en NOx-udledning på maksimalt 168 mg/km. DS 7 Crossback ligger i en test på blot 18 mg/km Foto:

Porsche og Daimler forsvarer dieselmotoren og ser den som en væsentlig del af personbilernes fremtid. Nye test viser, at nye dieselbiler udleder langt færre partikler

Dieselmotoren er spået en dyster fremtid. Flere bilmærker stopper allerede i år produktionen af personbiler med dieselmotor, og mange europæiske byer og hele lande har lagt sig fast på, at dieselbiler skal være jaget vildt, og salget af biler med dieselmotor – og i flere lande også biler med benzinmotor – vil møde forbud allerede i de kommende år. Konsekvensen af et forbud kan blive, at mange mennesker blive efterladt med værdiløse biler. At hive gulvtæppet væk under dieselmotoren er en simpel løsning, for forbrændingsmotoren af denne type er den mest effektive motorisering på markedet, og hos flere bilproducenter råber man nu op.

hedr DB2018AU00174


Daimler, firmaet som ejer Mercedes-Benz, mener at dieselmotoren på alle måder har en fremtid som et effektivt alternativ til især benzinmotorer, og der arbejdes på nye dieselmotorer, som kraftigt underbyder den kommende grænseværdi for udledning af NOx-partikler på 168 mg/km, som gælder med Euro 6d-normen fra september 2019. Daimler arbejder i stor stil med elektrificering af sine modeller (Daimler-bilmærket Smart vil overgå til fuld elektrificering), men altså ikke på bekostning af dieselmotoren.

Også Porsche investerer milliardbeløb i elektrificering af sine biler, men producenten er også trådt frem for at forsvare dieselbilerne. Porsche får sine dieselmotorer fra Audi, men den løsning får ikke Porsche til uden videre at opgive de sparsomme motorer: CO2-udledningen fra dieselmotorer er lav, og den er derfor vigtig for at producenter for at leve op til myndighedernes krav om en lav samlet udledning for alle modeller. Oliver Blume, formand for Porsches øverste bestyrelse, har udtalt, at der absolut ingen grund er til pludselig at opgive dieselmotoren.

hedr
Artiklen fortsætter under billedet
GERMANY BUSINESS PORSCHE ANNUAL RESULTS
Porsche har ingen planer om at undlade dieselmotorer i sine modeller i de kommende år. Producenten udvikler ikke egne dieselmotorer, men får dem fra Audi Foto : RONALD WITTEK


Uafhængige test viser lav udledning

Der er grund til optimisme, for målinger fra det uafhængige firma Emissions Analytics og det tyske bilmagasin Auto, Motor & Sport viser, at en række nye dieselbiler med avancerede partikelfiltersystemer allerede underbyder normen i reelle test foretaget på vejene og ikke i et laboratorium. De fem senest testede biler ligger langt under de 168 mg/km, som Euro 6d-normen kræver. BMW 520d ligger på blot 28 mg/km, BMW X2 xDrive 20d på 31 mg/km, Mercedes-Benz E 220 d på 41 mg/km og den nye Volvo XC40 D4 på 59 mg/km.

Helt i top er den nye DS 7 Crossback BlueHDi 180, som med 18 mg/km udleder næsten 10 gange færre NOx-partikler end loven vil kræve det i 2019. Test viser også, at ændring af motorstyring og eftermontering af rensningssystemer i ældre modeller kan gøre en stor forskel. Dieselmotoren er med andre ord stadig i spil, men det er op til myndighederne at afgøre dens skæbne.

hedr

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen