Berlingske Business

Fra Dieselgate til Diess: En hård hund indtager Volkswagen

18BUSGERMANY-VOLKSWAGEN-094.jpg
»Det drejer sig om videreudvikling og ikke om en revolution,« sagde Herbert Diess, da han 13. april blev udnævnt til ny topchef for Volkswagen. Men han er før havnet i dybe konfrontationer. Foto: Fabian Bimmer/Reuters

Herbert Diess, der er udpeget til ny topchef for Volkswagen-koncernen, er kendt som en hård forhandler og en ambitiøs mand. Han har kandideret til topposten, siden han kom til Volkswagen for kun tre år siden.

Da »manden fra München« for godt tre år siden rykkede ind i Volkswagens hovedsæde i Wolfsburg for at blive chef for VW-mærket, vidste man, hvad man fik: En benhård forhandler med næse for effektivisering, en mand, der ikke spildte tiden, og en mand, der ville være konge.

Hos konkurrenten BMW, Herbert Diess’ tidligere arbejdsgiver, blev han omtalt som »en hård hund«.

Allerede dengang, i 2015, blev Herbert Diess betragtet som kronprins til Volkswagens daværende koncernchef, Martin Winterkorn, der sammen med ejerfamilierne Porsche og Piëch hentede Diess hos BMW, hvor han netop var blevet forbigået til posten som topchef.

At han nu er nået i mål som ny koncernchef i Volkswagen tolkes som et signal om, at koncernens ejere vil starte på en frisk efter Dieselgate og sætte fart på de mange andre udfordringer, den tyske bilkoncern også står over for.

Diess får endog mere magt end sin forgænger, Matthias Müller, i en større omstrukturering, der også skal skubbe til udviklingen af elbiler og anden ny teknologi.

Formanden, Hans Dieter Pötsch, efterlod ved Diess’ udnævnelse ingen i tvivl om kursen: »Som direktør for VW-mærket har han med imponerende effekt vist den hast og konsekvens, hvormed han kan implementere dybt­rækkende forandringsprocesser.«

Den slags forandringer kommer med en pris, og den er Herbert Diess såre klar over. Både hos BMW og VW-mærket har han opnået milliard­besparelser, men han er også betegnet som en polariserende skikkelse, der hos BMW lagde sig ud med leverandørerne, mens det hos VW har været de stærke fagforeninger.

For lidt over et år siden, i februar 2017, lå Herbert Diess i så hård en konflikt med fag­foreningerne – personificeret ved formanden for samarbejdsudvalget, Bernd Osterloh, der også sidder i bestyrelsen – at Diess ifølge spekulationer var tæt på at ryge ud.

18BILHEDR-172517.jpg

Men han overlevede, og hans aftale med fagforeningerne kan betyde op mod 30.000 jobreduktioner over det næste par år – med knap fire mia. euro om året i besparelser.

Herbert Diess, der fylder 60 til oktober, er med egne ord »ikke typen, der giver hurtigt op«. Ifølge tabloidavisen Bild brækkede han engang armen på at løbe på skateboard hængende efter en bil med 60 km i timen – hvilket ikke hindrede ham i at springe op på et skateboard igen.

At Herbert Diess er en outsider, der ikke har tilbragt det meste af karrieren hos Volks­wagen, kan dog vise sig at være både en styrke og en svaghed.

Han er ikke besudlet af Dieselgate-skandalen, der brød ud få uger efter hans ankomst i juli 2015. Men at gennemføre kulturforandringer i den notorisk hierarkiske Volkswagen-koncern og manøvrere omkring dens forskellige interessenter kan måske blive hans største udfordring.

Sidste gang Volkswagen havde en chef udefra, kom han også fra BMW og fra München. Det var tilbage i 2002 i skikkelse af Bernd ­Pischetsrieder. Han holdt blot fire år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen