Berlingske Business

Forsmag på spændende ny koreansk hatchback

Kia konceptbil
Ny karrosseritype for Kia. En forlænget hatchback eller lav stationcar, en såkaldt shooting brake. Den kan blive ny variant i Cee'd-modelrækken

Unavngivet konceptbil kan ende med at blive en ny udgave af Kia Cee'd. Koreanerne viser den på biludstillingen i Frankfurt midt i september

Konceptbiler er det stof, bildesigneres drømme er skabt af. De kreative hoveder hos små og store bilmærker lader deres fantasi blive til virkelig i et enkelt eksemplar – før ledelsen træder til og bestiller et mere eller mindre kastreret eksemplar, som kan genskabes i mange tusinde eksemplarer på et samlebånd. De enestående eksemplarer af biler, der aldrig bliver til noget, men som så alligevel mange gange gør det i en stærkt justeret form, er vigtige signaler. Ofte er det bare en ny grill, en fremtidig lygteform eller noget så uhåndgribeligt som et statement (bæredygtige materialer, sportslighed, etc.), vi ser på, når vi ser på konceptbiler.

Ferrari Portofino


Hvad vi ser på denne gang er, endnu engang, befriende uforudsigeligt, men som så ofte får også meget behageligt for øjnene. Kias nyeste konceptbil forbliver navnløs frem til IAA-biludstillingen i Frankfurt om halvanden uge, hvorimod den koreanske bilproducent ikke lægger skjul på, at der er god grund til at se nøje på den. En ny karrosseritype for Kia, som vi afkoder som en slags shooting brake, en forlænget hatchback eller lav stationcar med stærkt faldende taglinje – som i produktionsform kan blive et medlem af Cee'd-modelfamilien, der står foran en udskiftning. Cee'd produceres i dag som hatchback med tre døre (Pro_Cee'd), hatchback med fem døre og stationcar (SW), og Kia kan altså have planer om at skifte Pro_Cee'd ud til fordel for en model, der ligner konceptbilen.

Artiklen fortsætter under billedet
Kia Pro_Cee'd
Her er bilen, en produktionsudgave af den nye konceptbil kan afløse, den udgående Pro_Cee'd - en hatchback med tre døre Foto : PR
13BILHEDR-090222.jpg


Karrosseriformen afsøger grænselandet mellem stationcar, hatchback og fastback, og i et marked med ekstremt hård og bred konkurrence i Golf-klassen, som Cee'd hører til, er der al mulig grund til at skabe modeller, der kan stå ud fra den grå masse. Fantasien er løbet af sted med Kias designere mange gange før, og de kreative er lykkedes med at få langt mere end forlygten fra en konceptbil videre i uspoleret form flere gange, så håbet for en spændende variant af Cee'd er der i hvert fald. Den nye Cee'd har et stærkt teknisk slægtskab med den nye Hyundai i30, og mens det er svært at se, at Kia vil gøre brug af motoren med 270 hk i den nye i30 N i Cee'd, så vil vi have lov at have den fantasi.

BMW i3 2017

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen