Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Formel 1-raceren til gadebrug: Ekstremerne mødes i ny supersportsvogn fra Mercedes-AMG

AMG Project One
Den er i første omgang en konceptbil, men Project One skal blive til en Formel 1-racerbil til gadebrug med mere en 1.000 hk Foto:

Formel 1 på gadeplan. Den ekstra sportslige del af Mercedes-Benz fylder 50 år, og det fejres med en vanvidsmaskine. Project One skal realiseres som gadebil med motorteknologi fra Formel 1 - kompakt V6, fire elmotorer og over 1.000 hk

Ekstreme superbilsprojekter er på grænsen mellem det vanvittige og det geniale. Ingen har brug for sindssyge motorer, vild acceleration og eksotiske materialer, men superbilerne er der hvor megen ny teknologi og know-how debuterer og opbygges - som med tiden vil kunne spores i almindelige personbiler, som ikke-superrige mennesker køber.

Artiklen fortsætter under billedet
AMG Project One
Som det forventes i dag, er Project One en plugin-hybrid med en teoretisk rækkevidde på 25 kilometer Foto : PR Daimler AG - Global Communica


Mercedes-AMG Project One er et af de mest vanvittige og vilde projekter i årtier. Det er ikke en konceptbil fra en obskur rigmand, som ingen har hørt om, der gør det for sin egen skyld, men fra et meget anerkendt firma, som vil skabe en produktionsudgave af supersportsvognen.

27BILHEDR-145651.jpg

Vi er vant til tal, der syner ekstreme, når det kommer til supersportsvogne, og en forventet ydelse på over 1.000 hk, 0-100 km/t på under 6 sekunder og en topfart på den hurtige side af 350 km/t er da heller ikke nok til at vise hele summen af projektet.

Mercedes-AMG betegner Project One som den første Formel 1-racerbil, der vil blive godkendt til gadebrug, og specialisterne på holdet bag bilen benytter sig af teknologi direkte fra banerne: kompakt V6 på bare 1,6 liter, elektronisk assisteret enkeltturbo og fire meget avancerede elmotorer.

Artiklen fortsætter under billedet
AMG Project One
AMG Project One har fire motorer - en kompakt V6 på 1,6 liter og fire elmotorer Foto : PR Daimler AG - Global Communica


De to forreste med en ydelse på hver 120 kW er blandt andet med til at skabe firehjulstrækket 4Matic+, hvor forakslen er rent elektrisk drevet. Gearkassen er en automatiseret manuel med otte trin.

09BILHEDR-121918.jpg

Elektrificeringen er et must i dag, og derfor er både konceptbilen og det kommende færdige produkt plugin-hybrider, hvor strøm kan tilføres et litium-ion-batteri via en ladestander - og der er til 25 kilometer på ren el i »tanken«.

Artiklen fortsætter under billedet
AMG Project One
Supersportsvognen bliver til to, og de får fart på - 0-200 på under seks sekunder Foto : PR Daimler AG - Global Communica

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen