Berlingske Business
09:41Britisk storbank sagsøgt for kobberfusk

Flere dynamiske Hyundai-modeller på vej

Hyundai i30 N
Hyundai i30 N med op til 275 hk er endnu pakket godt ind, men forklædningen falder snart. Foto:

Den nye Hyundai N-division introducerer snart sin første kraftfulde bil, i30 N, men den bliver langt fra eneste hurtige model fra Hyundai

Det var en genistreg, da Hyundai i slutningen af 2014 overtalte chefen for BMW's anerkendte M-division til at droppe jobbet og i stedet flytte til Sydkorea og arbejde for den sydkoreanske bilproducent. Det der fik Albert Biermann til at skifte fra øverste post hos et brand, som mange bilingeniører ville give højre arm for at arbejde hos, var idéen om at starte noget op fra bunden.

Hos Hyundai skulle Biermann stå i spidsen for N-divisionen, opkaldt efter placeringen for koncernens største udviklingscenter, Namyang, og skabe et brand, der er for Hyundai, hvad M er for BMW. Et underbrand gennemsyret af dynamik, hestekræfter og præcision.

Udviklingen er gået stærkt i N-divisionen med Biermann bag rattet. Hyundai har i snart et år slået på tromme for den første N-variant, en GTI-model på basis af den nye i30, og koreanerne er meget tæt på lanceringen af den første dedikerede N. Den kommer i som VW Golf GTI i to grader med en ”normal”model med cirka 250 hk (380 Nm) og i en mere dynamisk fokuseret udgave med 275 hk (400 Nm), og de adskiller sig ikke kun målt på rene kræfter: elektronisk styret spærredifferentiale, ændret gearing, større bremser og sportslig Pirelli P Zero-dækmontering er forbeholdt den mest hidsige af de to i30 N-modeller.

Flere udenlandske motorjournalister har prøvet en prototype, altså en udviklingsmodel, og der skulle ikke være tvivl om, at Albert Biermanns fingeraftryk sikrer, at Hyundai står med en gennemført GTI-konkurrent og ikke bare en hurtig hatchback uden præcise køreegenskaber. Med andre ord en klar konkurrent til Renault Megane RS, Ford Focus ST og originalen, VW Golf GTI.

21BILHEDR-095758.jpg

Men den tyske chef sikrer også meget mere end det. I et interview med det australske online-medie Drive fortæller Biermann, at N-divisionen allerede har spredt sit fokus. I30 N er bare starten. Den kommer ikke bare som hatchback, men også i en udgave baseret på den kommende i30 Fastback, en karrosserivariant a la Audi A7 Sportback. Også i klassen under i30 arbejder Hyundai N på en kraftigt motoriseret hatchback, hvilket ikke er overraskende, når man putter Hyundais deltagelse i WRC-rally med i20 ind i ligningen – det er mere end oplagt at lukrere på rallysportens ry med en dynamisk og hidsig minibil, som vil yde i omegnen af 200-220 hk.

VW Up GTI

Albert Biermann fortæller Drive, at ”underholdende køreegenskaber er ikke bundet op på en bils størrelse og segment. Sjove biler kan skabes i alle segmenter,”som er et mantra, han har med fra BMW M, hvor den store SUV X5 M er et klart eksempel. Hos Hyundai bliver det sandsynligvis den mellemstore SUV Tucson, måske også den mindre Kona, som endnu ikke er lanceret, som på et senere tidspunkt får N-behandlingen.   Et andet realistisk bud på en model, som ventes at falde i kløerne på N-divisionen er anden generation af den spektakulære og specielle Veloster, en coupé med to døre i den ene side og en i den anden, som ikke længere sælges i Danmark. En ting skulle være sikkert, og det er, at N-modellerne skulle ligge væsentligt under fx GTI-produkterne fra Volkswagen.

hedr

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen