Berlingske Business

Finalisterne til den bedste bil i verden i 2018

hedr
World Car of the Year kåres af flere en 80 journalister fra 25 lande, og jurymedlemmer fra så forskellige lande som USA, Kina og Egypten skal finde en vinder, som offentliggøres på biludstillingen i Genève. Den nye Kia Stinger er en af de 10 finalister Foto:

Den årlige kåring af den bedste nye bil på kloden er for alvor sat i gang med udnævnelsen af de 10 finalister. Vinderen af World Car of the Year offentliggøres på biludstillingen i Genève i marts

Betydningen af kåringer som årets bedste det ene og årets bedste det andet har mest af alt symbolsk betydning, men i bilbranchen kan en anerkendelse være et rygstød og en blåstempling af et produkt - og et våben i marketingkampen. De mest kendte kåringer i Danmark i bilernes verden er Årets Bil i Danmark og European Car of the Year, men over dem findes den helt store globale kåring - World Car of the Year, også med sin forkortelse kaldet WCOTY.

Juryen bag WCOTY kommer hvert år på en svær opgave, for flere end 80 jurymedlemmer fra 25 lande skal som ved den danske kåring finde fælles fodslag, men de 25 lande - bl.a. Columbia, Holland, Kina, Egypten, Korea og USA - er meget forskellige markeder med meget forskellige modeller. Et indisk jurymedlem kommer fra et land uden udbredt privat ejerskab af biler og har næppe samme forhold til en Nissan Leaf som et jurymedlem fra Californien. På samme måde kan et hollandsk jurymedlems interesse for Toyota Camry være svær at forsvare når bilen ikke sælges i Europa.

hedr


Juryen finder ikke desto mindre vej gennem bilernes jungle og markedernes forskelligheder, og årets kåring viser god bredde. 10 biler er udvalgt til 2018-finalen blandt 34 modeller, og juryen har bl.a. fravalgt biler som Seat Ibiza, Peugeot 3008, Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Volkswagen Arteon og Alfa Romeo Stelvio.

hedr
Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Alfa Romeo Giulia er sammen med Toyota Camry de eneste biler af “den gamle skole” i årets kåring af den bedste nye bil i verden


Seks ud af 10 i finalen er høje biler

De 10 finalister er Alfa Romeo Giulia, BMW X3, Kia Stinger, Land Rover Discovery, Mazda CX-5, Nissan Leaf, Range Rover Velar, Toyota Camry, Volkswagen T-Roc og Volvo XC60. At Giulia optræder på listen, på trods af dens lancering i Danmark i 2016, skyldes at bilen først er introduceret i mange lande på et senere tidspunkt.

SUV- og crossover-modellernes dominans er klar med seks ud af 10 modeller i finalen, og der er kun landet en bil af “den gamle skole” på listen, nemlig sedanen Toyota Camry. Bredden i finalefeltet kommer især til udtryk ved, at både elbilen Nissan Leaf og muskelbundtet Kia Stinger findes på listen.  Vinderen af WCOTY offentliggøres på den store biludstilling i Genève i begyndelsen af marts. Tidligere vindere af WCOTY er blandt andre Jaguar F-Pace, Mazda MX-5, Mercedes-Benz C-Klasse og Audi A3.

hedr Nissan fuses pioneering electric innovation and ProPILOT te
Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Af de 10 biler i årets finalefelt står seks højt på hjulene - SUV’er og crossovers dominerer dermed kåringen. En af finalisterne er den nye BMW X3 Foto : PR Uwe Fischer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen