Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Fiat Tipo er tilbage: Rummelig, kører godt og prisen hamret i bund

16BILFIAT-TIPO-153944.jpg
Kombinationen af charmerende italiensk design og en skarp pris skal gøre den nye Tipo til en lige så stor succes som sin forgænger med Tipo-navnet. Foto: Gert Nielsen

Tænk, nu kan vi købe en Tipo igen. En rummelig bil med mange solide kvaliteter, men også med en lidt haltende sikkerhed i basisudgaven.

Man kan sige meget om en Fiat, men Tipo har man længe kun kunnet nævne i en historisk quiz. Så mange år siden er det, at Fiat sidst havde en Tipo på programmet. Dengang var den en slags forvokset Uno, og både den og Tipo var særdeles populære biler i Danmark.

Siden fik vi Bravo/Brava og såmænd også en Stilo. Sidstnævnte blev aldrig nogen succes på vore breddegrader, men vist heller ikke rigtig nogen andre steder. Seneste Brava var en velkørende bil, der dog aldrig fik bid på det danske marked og samtidig var prissat, som om man helst ikke ville af med dem, man havde på lager.

21BILHEDR-094341.jpg

Nu håber Fiat på bedre tider med den nye Tipo, der er designet i Italien, men produceret i Tyrkiet, der efterhånden er blevet et stort bilfabrik-land, og hvor bilerne kan fremstilles en anelse billigere end i støvlelandet.

Første indtryk af Tipo er, at den virker frisk i designet uden at være prangende, men alligevel lige med det touch, der skal til for at få den til at se dyrere ud på den solide måde. For med Tipo har Fiat fundet frem til deres bedste salgsargument gennem tiderne: Kombinationen af brugbarhed og lav pris. Ser man bort fra Fiat 500s gigantiske succes har der aldrig været ret mange andre gode grunde til at vælge en Fiat.

Artiklen fortsætter under billedet
16BILFIAT-TIPO-153943.jpg
fiat tipo

Vi testede Tipo i en diesel- og en benzinudgave. Indstigningsprisen er blot 170.000 kr. for Pop-versionen, hvilket er billigt for en bil i den størrelse – omvendt er det så som så med udstyr i Pop-udgaven, og også på sikkerhedsfronten er der noget tilbage at ønske. Så det er nok ikke den, man skal gå efter.

Benzin bedre end diesel

Dieseludgaven er med den velkendte 1,6 liter med 120 heste, den fås dog også i en 1,3 med 95 heste. Det er en relativ tung sag, og Tipoen kommer til at virke for tung over styretøjet. Samtidig er selve motoren ikke ligefrem støjsvag. Så gik det meget bedre med benzinudgaven, som var den med en 120 heste turbomotor. For det første er motoren en fleksibel sag med et godt bundtræk, og for det andet er lydoplevelsen i kabinen særdeles stille. Her kan man nemlig nyde, at der er god dæmpning fra undervognen, motoren er støjsvag, og endelig gør de seks gear deres til, at man aldrig behøver køre med høje omdrejninger.

28BILHEDR-092216.jpg

Undervognen er lagt ud til den komfortable side, hvilket vil sige, at man næppe kan kalde den særlig dynamisk, men det er næppe heller det projekt, Tipo går ud på. Den er særdeles velegnet til at æde kilometer på motorveje, og i den mere snævre bytrafik klarer den sig også godt. Især er den lidt bløde affjedring fin over trafikbump, og der er hurtigt ro i undervognen igen. Hvis det er benzinudgaven vel at mærke, derimod forekommer dieselen at være for tung. Dieselmotorer støjer som sagt en del, og så har den et kolossalt moment, der dog afleveres uelegant. Det giver en masse ketchup-effekt, når man sætter i gang, og det er, som om den ellers fine undervogn lider lidt under motoren. Så med mindre man har et stort kørselsbehov, så er der al mulig grund til at vælge diesel-udgaven fra.

Plads og praktisk anvendelighed

Der er rigtig god plads både på de forreste sæder og på bagsædet, og med et bagagerum på næsten 440 liter er der rigeligt med bagageplads. Skal man bruge mere, kan man vælge at gå efter stationcar-udgaven, der yderligere har plads til 100 liter mere bagage og koster omkring 20.000 kr. ekstra.

På den sikkerhedsmæssige front har Tipo klaret sig beskedent. Langt de fleste biler klarer testen til fem stjerner, men Tipo må nøjes med fire – dog klarer Pop-udgaven sig kun med tre stjerner, da den mangler sikkerhedsudstyr. Endnu en grund til at undgå den billigste udgave. I øvrigt er de billigste udstyrsudgaver også kun med en 95 hestes benzinmotor, som vi desværre ikke har prøvet, men som må forekomme astmatiske taget den 120 hk-motors præstation i betragtning.

Artiklen fortsætter under billedet
16BILFIAT-TIPO-153942.jpg
fiat tipo

Alt i alt er Tipo en ganske tiltalende bil. Den er rummelig, den kører godt, og den ser fin ud. Og priserne er hamret i bund, så man får meget bil for pengene.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen