Berlingske Business

Euro NCAP uddeler for første gang 0 stjerner til en bil

Fiat Punto crash
Fiat Punto sælges ikke længere i Danmark, men den fås andre steder i Europa. Konstruktionen er gammel, og også fordi Punto ikke assistentsystemer, får den som den første bil 0 stjerner hos Euro NCAP Foto:

Euro NCAP udsender igen en række resultater, og årets sidste sikkerhedstest viser, at lidt ældre biler, som stadig kan købes fra ny, kan have et langt lavere sikkerhedsniveau end helt nye modeller. Organisationen uddeler for første gang 0 stjerner til en bil

Det er kun godt en uge siden, den fælleseuropæiske organisation for test af sikkerheden i nye biler, Euro NCAP, offentliggjorde resultaterne for endnu en række crash- og sikkerhedstest. Med blot få uger til det nye år, troede vi, det ville være årets sidste resultater og en afrunding af 2017, men Euro NCAP ville det anderledes, så organisationen har offentliggjort resultaterne efter endnu en testrunde. Denne gang er ikke færre end 15 biler blevet smadret på kryds og tværs, har fået testet sikkerheden ombord for børn og voksne, været gennem test for fodgængersikkerhed og fået vurderet aktive sikkerhedssystemer (assistentssystemer).

At Euro NCAP kigger nærmere på hele 15 biler, kræver en nærmere forklaring. Af de 15 bilmodeller er nemlig kun otte helt nye eller kraftigt fornyede, mens alle de andre modeller er ældre modeller, de fleste tidligere testet - men da testprocedurerne har ændret sig, og test af aktive sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse er kommet til over årene, finder Euro NCAP det relevant at teste lidt ældre biler, som stadig kan købes den dag i dag. Lad os starte med de gode nyheder, nemlig at seks af de otte testede nye modeller løber af sted med fem stjerner i den samlede test, som omfatter crashsikkerhed for voksne, crashsikkerhed for voksne, fodgængersikkerhed og vurdering af de aktive sikkerhedssystemer.

Artiklen fortsætter under billedet
Kia Stinger crash
Kia Stinger er en luksusbil, og dens resultat i sikkerhedstesten er derefter. Den får fem stjerner og opnår sammen med den ligeledes testede Jaguar F-Pace de bedste resultater blandt 15 bilmodeller Foto : PR


Fem stjerner gives denne gang til BMW 6-serie GT, Hyundai Kona, Jaguar F-Pace, Kia Stonic (uden sikkerhedspakke, som er standard i Danmark, opnår den tre stjerner), Kia Stinger og Toyota Yaris. De bedste samlede resultater står Jaguar F-Pace og den nye Kia Stinger for. F-Pace når 93 procent i voksensikkerhed, 85 procent børnesikkerhed, 80 procent fodgængersikkerhed og 72 procent i aktiv sikkerhed og assistentsystemer, mens Kia Stinger får 93 procent i voksensikkerhed, 81 procent i børnesikkerhed, 78 procent i fodgængersikkerhed og 82 procent for de aktive systemer.

Den langt dyrere BMW 6-serie GT må nøjes med 86 procent i voksensikkerhed og 59 procent for sine aktive assistentsystemer. De langt billigere biler, de små SUV’er Hyundai Kona og Kia Stonic, klarer sig gennem alle test med flotte resultater, bl.a. 93 procent i voksensikkerhed til Stonic, mens de fem stjerner til Toyota Yaris (kraftigt facelift) for god crashsikkerhed og gode assistentsystemer viser, at en ældre konstruktion kan være næsten på højde med en ny.

Artiklen fortsætter under billedet
Dacia Duster crash
Dacia Duster er en af de nye bilmodeller i testen, og det er skuffende at se, at den får tre stjerner i testen. Den fås ikke med moderne assistentsystemer, og i sammenstød yder den gennemsnitlig sikkerhed Foto : PR


Så er vi fremme ved de dårlige nyheder. Af de to resterende nye biler er kun den nye Dacia Duster relevant for Danmark, mens den kinesiske SUV MG ZS ikke skal sælges i Danmark. Duster får kun tre stjerner, hvilket primært skyldes, at den aktive sikkerhed stort set er helt fraværende. Ingen nødbremse eller advarselssystemer her, så tre stjerner. Dens crashsikkerhed er kun til en middelmådig karakter. De syv sidste biler i test er de ældre modeller Alfa Romeo Giulietta, DS 3, Fiat Punto, Ford C-Max, Ford Grand C-Max, Opel Karl og Toyota Aygo. Testens katastrofe er den gamle Fiat Punto, som er udgået af Danmark for længst, men som stadig sælges andre steder i Europa. Den får Euro NCAP’s første vurdering nogensinde til 0 stjerner. Den lille italiener er en bedaget konstruktion uden noget som helst aktivt sikkerhedsudstyr, og dens evner i et sammenstød er under middel med fx 51 procent voksensikkerhed og 43 procent for beskyttelse af børn.

Artiklen fortsætter under billedet
DS 3 crash
DS 3 er en af de ældre modeller, der har været testet tidligere. I 2009 fik den fem stjerner, men uden de nyeste sikkerhedssystemer og med gennemsnitlig crashsikkerhed er den i 2017-testen nede på tre stjerner Foto : PR


Der er blot tre stjerner at hente til Alfa Romeo Giulietta, DS 3, de to Ford C-Max-modeller og Opel Karl. Med undtagelse af Karl har alle tidligere fået fem stjerner, men den holder ikke længere - crashsikkerheden er i bedste fald gennemsnitlig, og da automatisk nødbremse enten ikke fås eller koster ekstra, kan det ikke blive til flere end tre stjerner. Den sidste bil i testen er Toyota Aygo, som får tre stjerner uden sikkerhedspakken Safety Sense, som også er ekstraudstyr i Danmark og kun fås til visse udgaver af mikrobilen til 5.000 kr. Med sikkerhedspakken med bl.a. automatisk nødbremse opnår Aygo fire stjerner - og dens overordnede crashsikkerhed er udmærket, både med og uden sikkerhedspakke.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen