Berlingske Business

EU vil have mere sikkerhed i bilerne

hedr DB2017AL00888
Blandt de aktive sikkerhedssystemer, som EU vil gøre obligatoriske i alle nye bilmodeller fra 2021 er udvidet automatisk nødbremse, som tager højde for både biler og bløde trafikanter Foto:

11 aktive sikkerhedssystemer vil blive obligatoriske i nye bilmodeller introduceret fra og med 2021, hvis EU-kommisionen vedtager nyt forslag

EU-kommisionen er i sidste ende europæernes garant for, at de nye biler på vejene er så sikre som muligt. De direkte krav til passiv sikkerhed, altså den del af sikkerhedsarsenalet i en bil, som betyder noget i et sammenstød, er svær at definere for andet end airbags, selestrammere og crashzoner, og derfor er der forskel på, hvordan en Dacia Duster og en Mercedes-Benz E-Klasse klarer sig i testorganisationen Euro NCAP's sikkerhedstest; de skal leve op til de samme krav, men effekten er målbart forskellig.

hedr Audi A6 Sedan

Når det kommer til den aktive sikkerhed, er billedet ved at blive noget mere klart, og EU-kommisionen forventer nu at vedtage, at alle nye bilmodeller præsenteret og introduceret på markedet fra 2021 og frem, skal have 11 af de såkaldte avancerede aktive sikkerhedssystemer som standard – uanset om bilen så er en Toyota Aygo eller en BMW 7-serie. Øverst på listen står automatisk nødbremse, og der vil være tale om en nødbremse med virkning også ved høj fart, i modsætning til eksempelvis den i Volkswagen Up, som kun fungerer til omkring 30 km/t. Den vil også skulle kunne registrere fodgængere og cyklister, som det allerede er muligt for en del producenters systemer i dag. Har man først oplevet effekten af en automatisk nødbremse, ved man, hvor stor effekt den kan have.

Træthedsregistrering, som overvåger om føreren er ved at at blive døsig under kørsel, intelligent fartbegrænser med automatisk farttilpasning, aktiv sporassistent og bakkamera eller blind vinkel-system med alarm for biler og personer bag ved bilen, når man bakker, er blandt de aktive systemer, som vil blive obligatoriske i 2021. Adaptiv fartpilot med automatisk distance til den forankørende og lysstærke forlygter burde også være på EU's liste over obligatorisk sikkerhedsudstyr.

hedr


Nye krav til bilens evner i sammenstød

Der vil også bliver justeret på kravene til crashsikkerhed, den passive sikkerhed i tilfælde af sammenstød. I dag er nogle SUV-modeller og varevogne fritaget fra crashtest, og det vil blive ændret. Euro NCAP laver allerede i dag en ”pæletest”, som svarer til at ryge sidelæns ind i et træ, men specifik beskyttelse herfor bliver først indlemmet i de nye krav. Der vil også komme nye krav til sikkerhed ved frontalsammenstød og for sammenstød med fodgængere – noget som potentielt kan ændre bilernes design.

hedr


EU-kommisionen påpeger, at de mange aktive systemer, som hurtigt er blevet meget billigere at producere, vil betyde meget overskuelige omkostninger for bilproducenterne, mens den samfundsmæssige besparelse vil være direkte enorm. Det forventes, at der med de nye krav vil kunne spares 7.300 menneskeliv i EU mellem 2020 og 2030.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Også den passive sikkerhed, den del som vedrører sikkerhed i selve sammenstødet, kommer der nye krav til. Foto : PR

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen