Berlingske Business
BREAKINGUber bliver forbudt i London

Et gadekryds fra Volkswagen hos forhandlerne i november

Volkswagen T-Roc
En blanding mellem hatchback og SUV - T-Roc er en crossover i stil med Audi Q2, men den bliver betydeligt billigere end Audi-modellen Foto:

Crossover i Golf-størrelse med forfriskende design bliver en volumenmodel hos Volkswagen. Introduktion i november til en pris som ventes at ligge lige under 250.000 kr. for basismodellen

En vovet Volkswagen til masserne. T-Roc er udfordrende, som det ikke ligger til Volkswagen, men det skal bære den spændende nyhed frem i verden: den skal blive en volumenmodel hos det tyske mærke. Det gælder globalt, og det gælder for det danske marked. Det spændende design kommer ikke til alene at stå for spændingen, for også konceptet og priserne tyder på en succes for Volkswagen. Først til konceptet. I Danmark kalder vi næsten enhver bil, hvor man sidder højt, for en SUV. Betegnelsen er blevet unuanceret, for det virker uambitiøst at placere både en lav model som Mercedes-Benz GLA og den robuste og høje Range Rover for SUV. T-Roc er en crossover, ikke en SUV. En krydsning mellem SUV og hatchback – formen fra hatchback, (noget af højden) fra SUV.

Mazda-Toyota
Artiklen fortsætter under billedet
Volkswagen T-Roc
Vovet design ligger ikke til Volkswagen, men T-Roc har langt mere interessante linjer end fx Golf. Vi fandt rigtig god plads i kabine og bagagerum til verdenspremieren i Milano Foto : PR

For bedre at kunne se T-Roc i en størrelsesmæssig sammenhæng, så skal man forestille sig en Audi Q2. Kompakt og i længden lige under Volkswagens egen Golf. Ved verdenspremieren i Milano havde jeg lejlighed til at sætte mig til rette bag rattet, indtage bagsædet og kigge nærmere på bagagerummet. Den nye crossover er rummelig i kabinen som Golf, og på det punkt gør den det markant bedre end Audi Q2, der ikke kan bruges som familiebil uden indskrænkninger. Bagagerummet er overvældende stort med 445 liter, og T-Roc har en praktisk bund, der kan flyttes op for at give en mere plan bund. T-Roc består af et sammensurium af komponenter, og intet er som sådan nyt, men det er positivt ment. Der er MQB-platformsteknik i teknikrummet, som både Golf og Q2 også er bygget på, og der er knapper, greb og infotainmentsystemer kendt fra bl.a. Golf. Det bliver ikke meget bedre, og danske kunder kan se frem til infotainmentsystemet med 8” skærm uden merpris. De farvede paneler og lister i interiøret er friske, ikke ulig dem i den nye Polo, men så kulørt en indretning er ikke tvang.

13BILHEDR-090933.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Volkswagen T-Roc
Farvede paneler giver et friskt pust, men kabinen kan vælges med mere nedtonede farver. Infotainmentsystem med 8 tommer skærm bliver standard i Danmark Foto : PR

MQB-platformens muligheder giver bredde i motorprogrammet. T-Roc har en trecylindret benzinmotor med 115 hk som mindste variant, og derfra stiger ydelsen til 150 hk i den firecylindrede 1,5 TSI og 190 hk i 2,0 TSI. Dieselvarianterne ligger med præcis samme ydelser. De to motorer med 190 hk har firehjulstræk og DSG-automatgearkasse som standard, mens firehjulstræk også fås til begge motorer med 150 hk. Og så endelig til priserne. 1,0 TSI med 115 hk, automatisk nødbremsesystem og aircondition skal sælges for under 250.000 kr., cirka 70.000 kr. under en tilsvarnede Audi Q2. Det er priser, som virker yderst fornuftige i forhold til den spændende indpakning og det umiddelbart meget fine indhold, så jeg tror på, at T-Roc kan blive Volkswagens næste volumenmodel.

Hyundai Fuel Cell

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen