Berlingske Business

Elbilerne står over for ny afgiftslussing

RB PLUS Prisforvirring lægger salg af elbiler dødt
Foto:

Ny aftale, der skal sætte gang i det sløve elbilssalg, gemmer på en markant prisstigning for bilejere.

København. Elbilsmarkedet blev lagt ned, da regeringen fra 2016 fjernede elbilers fritagelse fra registreringsafgift.

En ny lov skal vække markedet til live, men den gemmer på en markant prisstigning til eksisterende og kommende elbilsejere.

Tidligere har strøm til opladning af elbiler på ladestandere opstillet af energiselskaber været pålagt en afgift på 0,4 øre per kilowatttime.

Med loven den nye lov bliver det dog omkring 33 procent dyrere at oplade sin elbil.

1

- Det vil blive dyrere at oplade i det offentlige. Og så risikerer vi, at de selskaber, der har investeret i ladeinfrastruktur, vil være tilbageholdende i fremtiden, siger chef for Dansk Elbil Alliance Lærke Flader om loven.

Energiselskabet E.ON, der har investeret et stort, trecifret millionbeløb på at opsætte ladestandere til elbiler forskellige steder i Danmark, er også svært utilfreds.

- Vi synes, det er voldsomt uhensigtsmæssigt, og det kommer til at påvirke salget af elbiler. Det er en indbygget bombe i aftalen, siger administrerende direktør for E.ON Danmark Tore Harritshøj.

Ud over miljøet frygter E.ON for sin investering i Danmark, der er lavet ud fra en forventning om, at der kom markant flere elbiler på vejene.

- Vi har opbygget et landsdækkende ladenetværk for at gøre det lettere at blive elbilist.

- Det har vi gjort under forudsætning af stabile rammevilkår, der ikke ville blive ændret med kort varsel, som det lægges op til i det nuværende lovforslag, siger direktøren.

Salget af elbiler lå i 2015 på omkring 4500. Med de nyindførte afgifter faldt det i 2016 til 1300. I 2017 er salget faldet til 47 elbiler i årets fire første måneder ifølge De Danske Bilimportører.

Skatteministeriet har ingen kommentarer til elbilalliancens og E.ONs indvendinger.

/ritzau/

SPLIT

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen